Pöytäroolipeli ryhmädynamiikan kehittämisen menetelmänä
Sankari, Lauri (2025)
Sankari, Lauri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081323916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081323916
Tiivistelmä
Pöytäroolipelaamisen suosio on Pelaajabarometrin perusteella kasvanut viime vuosina, vaikka harrastus onkin edelleen marginaalissa. Pelkän viihdepelaamisen lisäksi pöytäroolipelejä käytetään kuitenkin muun muassa mielenterveyskuntoutukseen ja mielenterveystietoisuuden levittämiseen. Onkin siis mielenkiintoinen kysymys, mihin kaikkeen pöytäroolipelit soveltuvat. Tämän opinnäytetyön keskeinen ajatus on, että pöytäroolipelit ovat hyödynnettävissä myös ryhmädynamiikan kehittämisen ja fasilitoinnin menetelmänä.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsitteli ryhmädynamiikan kehittämistä fasilitoiduissa työpajoissa, joissa hyödynnetään pöytäroolipeliä vaikuttavana menetelmänä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä opas, jonka avulla voi fasilitoida pöytäroolipelisession sisältävän työpajan. Opas on tarkoitettu ensisijaisesti tekijän omaan käyttöön, mutta se soveltuu kaikille pelillisistä menetelmistä kiinnostuneille fasilitaattoreille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kolmesta erilaisesta ryhmädynamiikkaa selittävästä mallista ja niiden vertailusta sekä ryhmädynamiikan psykologisista perusteista erityisesti positiivisen psykologian ja luonteenvahvuuksien kautta. Lisäksi tietoperustaan sisältyi osio fasilitoinnista ja esimerkki fasilitoidusta työpajasta pohjustuksena tuotoksena luodulle oppaalle.
Empiirinen osa koostui tietoperustan tukemasta pelikehityksestä. Pöytäroolipelaaminen määriteltiin suhteessa tutkittuun tietoon. Pelisuunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita esiteltiin niin, että niiden pohjalta pystyttiin toteuttamaan varsinainen kehitystyö. Kehittämismenetelminä käytettiin myös benchmarkingia monen olemassa olevan pöytäroolipelin ja pelillisen fasilitointimenetelmän suhteen, kotimaisen pelintekijän asiantuntijahaastattelua ja yhtä koepelautusta työelämän tiimille, jolla oli tunnistettu tarve tietylle puuttumiselle ryhmädynamiikkaan. Tuotoksen kehittäminen esiteltiin myös yhteydessä tietoperustaan.
Opas toteutettiin taitto-ohjelma Affinity Publisherissa kahdessa kehitysvaiheessa, joiden välissä järjestettiin koepelautus työelämän työyhteisössä. Koepelautuksesta saadulla palautteella tuotosta kehitettiin toimivammaksi. Tuotos jäi suunnitellusti keskeneräiseksi ja vaatii jatkokehitystä, ennen kuin se on valmis hyödynnettäväksi sellaisenaan tuotteistettuna fasilitointimenetelmänä. Tekijä aikoo jatkaa fasilitointimenetelmän kehittämistä ja tuotteistamista.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsitteli ryhmädynamiikan kehittämistä fasilitoiduissa työpajoissa, joissa hyödynnetään pöytäroolipeliä vaikuttavana menetelmänä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkeä opas, jonka avulla voi fasilitoida pöytäroolipelisession sisältävän työpajan. Opas on tarkoitettu ensisijaisesti tekijän omaan käyttöön, mutta se soveltuu kaikille pelillisistä menetelmistä kiinnostuneille fasilitaattoreille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kolmesta erilaisesta ryhmädynamiikkaa selittävästä mallista ja niiden vertailusta sekä ryhmädynamiikan psykologisista perusteista erityisesti positiivisen psykologian ja luonteenvahvuuksien kautta. Lisäksi tietoperustaan sisältyi osio fasilitoinnista ja esimerkki fasilitoidusta työpajasta pohjustuksena tuotoksena luodulle oppaalle.
Empiirinen osa koostui tietoperustan tukemasta pelikehityksestä. Pöytäroolipelaaminen määriteltiin suhteessa tutkittuun tietoon. Pelisuunnittelun ja palvelumuotoilun periaatteita esiteltiin niin, että niiden pohjalta pystyttiin toteuttamaan varsinainen kehitystyö. Kehittämismenetelminä käytettiin myös benchmarkingia monen olemassa olevan pöytäroolipelin ja pelillisen fasilitointimenetelmän suhteen, kotimaisen pelintekijän asiantuntijahaastattelua ja yhtä koepelautusta työelämän tiimille, jolla oli tunnistettu tarve tietylle puuttumiselle ryhmädynamiikkaan. Tuotoksen kehittäminen esiteltiin myös yhteydessä tietoperustaan.
Opas toteutettiin taitto-ohjelma Affinity Publisherissa kahdessa kehitysvaiheessa, joiden välissä järjestettiin koepelautus työelämän työyhteisössä. Koepelautuksesta saadulla palautteella tuotosta kehitettiin toimivammaksi. Tuotos jäi suunnitellusti keskeneräiseksi ja vaatii jatkokehitystä, ennen kuin se on valmis hyödynnettäväksi sellaisenaan tuotteistettuna fasilitointimenetelmänä. Tekijä aikoo jatkaa fasilitointimenetelmän kehittämistä ja tuotteistamista.