Kokemuksia työkykykoordinaattorikoulutuksen merkityksestä työelämässä : Satakunnan ammattikorkeakoulun, avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksiin peilaten
Lammi, Suvi; Saksa, Minna (2025)
Lammi, Suvi
Saksa, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081323914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081323914
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Satakunnan ammattikorkeakoulun, SAMKin avoimessa ammattikorkeakoulussa opiskelleiden kokemuksia työkykykoordinaattorikoulutuksesta ja sen vaikutuksista työelämän kannalta. Tutkimuskysymyksemme olivat: ”Mitä vaikutuksia työkykykoordinaattorikoulutuksella on suhteessa työelämään?” sekä ”Miten työkykykoordinaattorikoulutus palvelee tulevaisuudessa?”
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena kyselytutkimuksena, parityönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teemoittelun avulla haettiin tutkimuskysymyksiimme peilaten keskeisiä aiheita vastauksista. Teemat olivat: 1. Miksi työkykykoordinaattorikoulutus ja miksi SAMK? 2. Työkykykoordinaattorikoulutuksen merkitys vastaajalle. 3. Ajatuksia koulutuksen tulevaisuuden kannalta.
Kyselyn tuloksena voidaan todeta, että SAMKin avoimen AMKin työkykykoordinaattoriopiskelijoiden kokemukset koulutuksesta ja sen merkityksestä työelämän kannalta ovat pääsääntöisesti positiivisia. Opiskelijat tulevat eri taustoista ja taustakoulutuksista, mikä vaikuttaa osaltaan kokemuksiin. Työkykykoordinaattorikoulutuksen tulevaisuuden näkymät koettiin merkittäviksi työelämän muutosten ja työkyvyntuen tarpeen lisääntymisen kannalta. Tärkeänä koettiin koulutuksen jatkuva, ajantasaisuudesta huolehtiminen.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena kyselytutkimuksena, parityönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teemoittelun avulla haettiin tutkimuskysymyksiimme peilaten keskeisiä aiheita vastauksista. Teemat olivat: 1. Miksi työkykykoordinaattorikoulutus ja miksi SAMK? 2. Työkykykoordinaattorikoulutuksen merkitys vastaajalle. 3. Ajatuksia koulutuksen tulevaisuuden kannalta.
Kyselyn tuloksena voidaan todeta, että SAMKin avoimen AMKin työkykykoordinaattoriopiskelijoiden kokemukset koulutuksesta ja sen merkityksestä työelämän kannalta ovat pääsääntöisesti positiivisia. Opiskelijat tulevat eri taustoista ja taustakoulutuksista, mikä vaikuttaa osaltaan kokemuksiin. Työkykykoordinaattorikoulutuksen tulevaisuuden näkymät koettiin merkittäviksi työelämän muutosten ja työkyvyntuen tarpeen lisääntymisen kannalta. Tärkeänä koettiin koulutuksen jatkuva, ajantasaisuudesta huolehtiminen.