Perheiden kokemuksia Perhon nepsy-toimintamallista
Pohjonen, Tuulia (2025)
Pohjonen, Tuulia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081123874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081123874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen valinnassa vaikutti henkilökohtainen kiinnostus neuropsykiatrisiin asioihin sekä nepsy-toimintamallin toteutuvuuteen juuri perheiden näkökulmasta. Toimeksiantajan mielenkiinto kartoittaa aihetta tuki valintaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Perhossa toteutettavan nepsy-toimintamallin toimivuutta ja hyötyjä perheiden näkökulmasta. Tavoitteena oli kartoittaa perheiden kokemuksia toimintamallin toteutuvuudesta, erityisesti yhteistyön ja tuen toteutumisen osalta. Lisäksi haluttiin tietää, miten perheet ovat hyötyneet nepsy-valmennuksesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin anonyymilla Webropol- kyselyllä, joka sisälsi sekä strukturoituja kysymyksiä että avoimia kohtia. Vastauksia saatiin 18. Kyselyn tulokset analysoitiin Excel- taulukkolaskentaohjelmalla, ja avoimet kohdat käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysissa käytettiin teemoittelua.
Tulokset osoittivat, että nepsy-toimintamalli toteutuu Perhossa pääosin hyvin. Yhteistyö on ollut sujuvaa koulun henkilökunnan ja nepsy-valmentajan kanssa. Myös tuen saantiin liittyvät asiat ovat toteutuneet perheillä hyvin. Nepsy-valmennus on edistänyt lasten toimintakykyä ja antanut perheille tukea. Valmennukseen koettiin kuitenkin tarvittavan lisää resursseja. Tuloksissa nousi esiin myös epäkohtia liittyen koulun henkilökunnan toimintaan. Heiltä ei ole aina löytynyt riittävää osaamista nepsy-lapsia kohtaan, jonka vuoksi tuki on toteutunut joidenkin lasten kohdalla vain osittain. Perheet toivoivat henkilökunnalta myös enemmän kommunikointia lapsen asioista sekä yhteistyötä edistävää lähestymistapaa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että toimintamalli on todella hyödyllinen ja tarpeellinen. Perheillä oli kuitenkin erilaisia kokemuksia mallin toteutuvuudesta, jotka on tärkeä huomioida. Tuloksissa esille nousseisiin epäkohtiin vaikuttamalla saadaan mallin toteutusta parannettua ja lasten tarvitsema tuen saanti turvattua.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin anonyymilla Webropol- kyselyllä, joka sisälsi sekä strukturoituja kysymyksiä että avoimia kohtia. Vastauksia saatiin 18. Kyselyn tulokset analysoitiin Excel- taulukkolaskentaohjelmalla, ja avoimet kohdat käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysissa käytettiin teemoittelua.
Tulokset osoittivat, että nepsy-toimintamalli toteutuu Perhossa pääosin hyvin. Yhteistyö on ollut sujuvaa koulun henkilökunnan ja nepsy-valmentajan kanssa. Myös tuen saantiin liittyvät asiat ovat toteutuneet perheillä hyvin. Nepsy-valmennus on edistänyt lasten toimintakykyä ja antanut perheille tukea. Valmennukseen koettiin kuitenkin tarvittavan lisää resursseja. Tuloksissa nousi esiin myös epäkohtia liittyen koulun henkilökunnan toimintaan. Heiltä ei ole aina löytynyt riittävää osaamista nepsy-lapsia kohtaan, jonka vuoksi tuki on toteutunut joidenkin lasten kohdalla vain osittain. Perheet toivoivat henkilökunnalta myös enemmän kommunikointia lapsen asioista sekä yhteistyötä edistävää lähestymistapaa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että toimintamalli on todella hyödyllinen ja tarpeellinen. Perheillä oli kuitenkin erilaisia kokemuksia mallin toteutuvuudesta, jotka on tärkeä huomioida. Tuloksissa esille nousseisiin epäkohtiin vaikuttamalla saadaan mallin toteutusta parannettua ja lasten tarvitsema tuen saanti turvattua.
