Uuden työntekijän ja työssäoppijan perehdyttäminen kuljetusalalla : ymmärrätkö todella perehdytyksen merkityksen?
Pilvesvuori, Sanna (2025)
Pilvesvuori, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081323901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081323901
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käsitys perehdytyksen merkityksellisyydestä kuljettajan työtehtäviin
laajan kirjallisen materiaalin ja käytännön havaintojen avulla.
Kirjallisuuskatsauksen teoreettinen viitekehys koostui neljästä eri osa-alueesta, joita olivat työntekijän perehdytyksen tärkeys osana työn aloitusta, työssäoppija kuljetusyrityksessä, erityistä tukea tarvitsevan perehdytettävän ohjaaminen ja yleiset perehdyttämiseen vaikuttavat tekijät.
Teoreettinen viitekehys antoi raamit käsitellä perehdyttämiseen vaikuttavia tekijöitä ja konkreettisia ohjeita siihen, mitä asioita tulisi huomioida kuljetusalalle perehdytettäessä ja kuinka itse perehdytysprosessi
tulisi hoitaa. Tutkimuksen aikana selvisi, että käytetyt kirjalliset materiaalit ja julkaisut tukivat vahvasti ennakkokäsitystä siitä, että perehdyttäminen kuljetusalan tehtäviin olisi ensisijaisen tärkeää. Työssä havainnoitiin aiempia opinnäytetöitä, joissa oli tutkittu eri näkökulmista perehdyttämistä kuljetusalalla.
Tutkimuskysymysten avulla käsiteltiin todellisia tilanteita, joita kuljetusyritys voi kohdata käytännön tilanteissa. Työssä haluttiin korostaa alalle kouluttautuvien merkitystä yritykselle ja sitä, että työssäoppiminen
on äärimmäisen hyvä tapa tutustua puolin ja toisin.
Vuorovaikutteisten asioiden merkitys korostui yksilön ja organisaation edustajan välisessä kommunikaatiossa sekä yrityksen tavoitellessa liiketoiminnallista menestystä. Hyvällä kommunikaatiolla pystytään osaltaan varmistamamaan perehdytysprosessin sujuvuus. Tänä päivänä oli olennaista nostaa esiin myös erilaiset oppijat työyhteisössä, jotka antavat organisaatioille omat haasteensa perehdyttämiseen.
laajan kirjallisen materiaalin ja käytännön havaintojen avulla.
Kirjallisuuskatsauksen teoreettinen viitekehys koostui neljästä eri osa-alueesta, joita olivat työntekijän perehdytyksen tärkeys osana työn aloitusta, työssäoppija kuljetusyrityksessä, erityistä tukea tarvitsevan perehdytettävän ohjaaminen ja yleiset perehdyttämiseen vaikuttavat tekijät.
Teoreettinen viitekehys antoi raamit käsitellä perehdyttämiseen vaikuttavia tekijöitä ja konkreettisia ohjeita siihen, mitä asioita tulisi huomioida kuljetusalalle perehdytettäessä ja kuinka itse perehdytysprosessi
tulisi hoitaa. Tutkimuksen aikana selvisi, että käytetyt kirjalliset materiaalit ja julkaisut tukivat vahvasti ennakkokäsitystä siitä, että perehdyttäminen kuljetusalan tehtäviin olisi ensisijaisen tärkeää. Työssä havainnoitiin aiempia opinnäytetöitä, joissa oli tutkittu eri näkökulmista perehdyttämistä kuljetusalalla.
Tutkimuskysymysten avulla käsiteltiin todellisia tilanteita, joita kuljetusyritys voi kohdata käytännön tilanteissa. Työssä haluttiin korostaa alalle kouluttautuvien merkitystä yritykselle ja sitä, että työssäoppiminen
on äärimmäisen hyvä tapa tutustua puolin ja toisin.
Vuorovaikutteisten asioiden merkitys korostui yksilön ja organisaation edustajan välisessä kommunikaatiossa sekä yrityksen tavoitellessa liiketoiminnallista menestystä. Hyvällä kommunikaatiolla pystytään osaltaan varmistamamaan perehdytysprosessin sujuvuus. Tänä päivänä oli olennaista nostaa esiin myös erilaiset oppijat työyhteisössä, jotka antavat organisaatioille omat haasteensa perehdyttämiseen.