Tuetun työllistymisen palvelua tarvitsevan TE-toimiston asiakkaan palveluprosessi
Savolainen, Hanne (2015)
Savolainen, Hanne
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265028
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli TE-toimiston tuetun työllistymisen palvelun asiakkaan palveluprosessi. Tarkoitus on kuvata yksittäisen asiakkaan prosessi vaihe vaiheelta asiakkuuden alkamisesta työllistymiseen saakka. Lisäksi tarkoitus on selvittää, mikä merkitys vastuuasiantuntijan toiminnalla ja moniammatillisen yhteistyön toimivuudella on asiakkaan työllistymiseen.
Tutkimus on tapaustutkimus. Tulokset saatiin haastattelemalla Työvoiman palvelukeskus Lyhdyn asiantuntijaa. Tutkimuksessa kuvataan, kuinka vastuuvirkailijalta saadun tuen, työelämävalmennuksen, palkkatukityön, työvoimakoulutuksen ja työhönvalmennuksen kautta asiakas työllistyy avoimille työmarkkinoille vakituiseen työsuhteeseen.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että asiakkaan oma motivaatio ja sen tukeminen on tärkeää palveluprosessin aikana. Myös palvelujen oikea-aikaisuus on tärkeää tulosten aikaansaamiseksi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että hyvin pitkäänkin työttömänä ollut asiakas työllistyy avoimille työmarkkinoille, jos hän saa työllistymisen tueksi palveluja.
Tutkimus on tapaustutkimus. Tulokset saatiin haastattelemalla Työvoiman palvelukeskus Lyhdyn asiantuntijaa. Tutkimuksessa kuvataan, kuinka vastuuvirkailijalta saadun tuen, työelämävalmennuksen, palkkatukityön, työvoimakoulutuksen ja työhönvalmennuksen kautta asiakas työllistyy avoimille työmarkkinoille vakituiseen työsuhteeseen.
Tutkimuksesta voidaan päätellä, että asiakkaan oma motivaatio ja sen tukeminen on tärkeää palveluprosessin aikana. Myös palvelujen oikea-aikaisuus on tärkeää tulosten aikaansaamiseksi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että hyvin pitkäänkin työttömänä ollut asiakas työllistyy avoimille työmarkkinoille, jos hän saa työllistymisen tueksi palveluja.