Det organisatoriska ledarskapets roll i arbetsrelaterad stress inom social-och hälsovården : ”en scoping review”
Hopponen, Sari (2025)
Hopponen, Sari
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081523953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081523953
Tiivistelmä
Työhön liittyvä stressi on yhä yleisempi ongelma nykypäivän työpaikoilla, ja se voi vaikuttaa sekä työntekijän terveyteen että organisaation toimintaan. Stressi syntyy usein silloin, kun työpaikan vaatimukset ja odotukset ylittävät työntekijöiden käytettävissä olevat resurssit ja tuen. Organisaation rakenne ja toiminta on siksi ratkaisevan tärkeää stressin ehkäisemiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa yleiskatsaus olemassa olevaan kirjallisuuteen ja tutkimukseen siitä, miten työnjohto ja työn organisointi vaikuttavat työperäiseen stressiin ja miten johtajat voivat ennaltaehkäistä henkilöstönsä työperäistä stressiä. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Mitkä ovat organisaation johtamiseen liittyvät riskitekijät, jotka edistävät työperäistä stressiä? Mitä konkreettisia toimia johtajat voivat toteuttaa vähentääkseen työperäistä stressiä henkilöstönsä keskuudessa?
Kirjoittaja on käyttänyt menetelmänä katsausta. Aineisto koostui 14 tutkimusartikkelista ja harmaasta kirjallisuudesta neljän raportin muodossa. Tulokset analysoitiin taulukko- ja tekstimuodossa, minkä jälkeen niistä tehtiin yhteenveto juoksevana tekstinä.
Tulokset on esitetty neljän alaotsikon alla: työkuormitus, työresurssit, johtajan rooli ja autonomia. Tulokset osoittavat, että työperäinen stressi sosiaali- ja terveydenhuollossa johtuu pääasiassa organisaation puutteista ja vaatii organisaatiolta järjestelmällisiä toimia. Ratkaisevat parannukset on aloitettava resursseista, johtamisesta, työn organisoinnista ja työympäristön parantamisesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa yleiskatsaus olemassa olevaan kirjallisuuteen ja tutkimukseen siitä, miten työnjohto ja työn organisointi vaikuttavat työperäiseen stressiin ja miten johtajat voivat ennaltaehkäistä henkilöstönsä työperäistä stressiä. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Mitkä ovat organisaation johtamiseen liittyvät riskitekijät, jotka edistävät työperäistä stressiä? Mitä konkreettisia toimia johtajat voivat toteuttaa vähentääkseen työperäistä stressiä henkilöstönsä keskuudessa?
Kirjoittaja on käyttänyt menetelmänä katsausta. Aineisto koostui 14 tutkimusartikkelista ja harmaasta kirjallisuudesta neljän raportin muodossa. Tulokset analysoitiin taulukko- ja tekstimuodossa, minkä jälkeen niistä tehtiin yhteenveto juoksevana tekstinä.
Tulokset on esitetty neljän alaotsikon alla: työkuormitus, työresurssit, johtajan rooli ja autonomia. Tulokset osoittavat, että työperäinen stressi sosiaali- ja terveydenhuollossa johtuu pääasiassa organisaation puutteista ja vaatii organisaatiolta järjestelmällisiä toimia. Ratkaisevat parannukset on aloitettava resursseista, johtamisesta, työn organisoinnista ja työympäristön parantamisesta.