Studerandes fysiska aktivitetsnivå under studiedagen
Tazaki, Taiko; Tiainen, Daniela (2025)
Tazaki, Taiko
Tiainen, Daniela
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081223893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025081223893
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett beställningsarbete från Yrkeshögskolan Arcada och genomfördes inom ramen för projektet Studier i rörelse. Arbetets syfte var att kartlägga studerandes fysiska aktivitetsnivå under studiedagen samt identifiera hinder och möjligheter för rörelse i skolmiljön. Arbetet baserades på självbestämmandeteorin, UKK-institutets motionsrekommendationer samt projketet Studier i rörelse. En kvantitativ metod användes i form av en enkätundersökning med färdiga frågor från projektet. Totalt deltog 263 studerande, varav majoriteten kom från utbildningsområdet hälsa och välfärd, vilket kan ha påverkat resultaten. Resultaten visade att studerande i stor utsträckning är stillasittande under studiedagen och att endast få uppnår rekommenderad nivå av fysisk aktivitet. Rörelsepauser och pausgymnastik förekommer sällan, och uppmuntran från lärare är begränsad. Även om många studerande tar pauser på eget initiativ, sker det utan stöd från undervisningen. Det finns möjligheter till fysisk aktivitet på campus, men dessa utnyttjas i låg grad. Många föredrar att vara aktiva på fritiden snarare än under skoldagen men är öppna för att utveckla möjligheter för fysisk aktivitet under studiedagen. Arbetet visar på behovet av strukturella förändringar och ett mer aktivt främjande av fysisk aktivitet inom undervisningen för att bättre uppnå målen med Studier i rörelse.