Kietoutuneisuuden luonto : maatuvan taiteen praktiikka ja työpajakonsepti
Lammi, Hanne (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082024030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082024030
Tiivistelmä
Luontokato, ilmastonmuutos ja planeetallamme lisääntyvä monilajinen pahoinvointi ovat nykyajan viheliäisiä solmukohtia. Se miten kohtelemme ympäristöämme, lajikumppaneitamme, toisenlajisia yksilöitä sekä yhteisöjä ja koko maapallon kietoutunutta kokonaisuutta, vaikuttaa suoraan meidän kaikkien hyvinvointiin. Opinnäytetyö syventyy ekologiseen maatuvan taiteen näkökulmaan ja maatuvan taiteen keinoihin.
Opinnäytetyö tuo esille maatuvan taiteen praktiikan ja etsii vastausta kysymykseen, miten tehdä taidetta ja harjoitteita maatuvista ja elonkirjoa rikastavista materiaaleista. Opinnäytetyö käy läpi ja esittelee mahdollisuuksia siihen, miten maatuvan taiteen työpajakonsepti jatkaa eloaan ja kehittyy tulevaisuudessa. Aineistona on käytetty kirjallisuutta, artikkeleita, taiteilijan työskentelyn tuloksia ja teoksia, työpäiväkirjojen merkintöjä sekä työpajakonseptin harjoitteiden dokumentoituja esimerkkejä ryhmätyöskentelyssä.
Opinnäytetyö on läpileikkaus taiteellisen praktiikan kehittymisestä kohti ekologista, maatuvaa, ympäristöönsä hiljalleen lahoavaa taidetta. Maatuvan taiteen työskentelytavat auttavat astumaan ulos antroposentrisen eli ihmiskeskeisen ajatusmallin keskiöstä kohti posthumanistista maailmankuvaa ja hyödyntämään tapoja, jotka tähtäävät lajien välisten rajojen ylittämiseen ja ovat hyödynnettävissä monen eri ammattikentän harjoittajan työssä. Degradation, climate change, and the growing multi-species malaise on our planet are the wretched hubs of modern times. How we treat our environment, our species partners, other species and the intertwined whole of the earth has a direct impact on the well-being of all of us. The thesis focuses on the ecological perspective of decomposing art and the means of making decomposing art.
The thesis introduces the practice of decomposing art and seeks an answer to the question of how to make art and workshops from decomposing and life-enriching materials. The thesis goes through and presents opportunities for how the workshop concept of decomposing art will continue to live on and develop in the future. The material used is literature, articles, the results and works of the artist's work, entries in work diary, and documented examples of workshop concept exercises in group work.
The thesis is a cross-section of the development of artistic practice towards ecological, decomposing, slowly decaying art. The working methods of decomposing art help to step out of the anthropocentric, or human-centered, thought model towards a posthumanistic worldview and to utilize ways that aim to cross the boundaries between species and can be used in the work of many practitioners in different professional fields.
Opinnäytetyö tuo esille maatuvan taiteen praktiikan ja etsii vastausta kysymykseen, miten tehdä taidetta ja harjoitteita maatuvista ja elonkirjoa rikastavista materiaaleista. Opinnäytetyö käy läpi ja esittelee mahdollisuuksia siihen, miten maatuvan taiteen työpajakonsepti jatkaa eloaan ja kehittyy tulevaisuudessa. Aineistona on käytetty kirjallisuutta, artikkeleita, taiteilijan työskentelyn tuloksia ja teoksia, työpäiväkirjojen merkintöjä sekä työpajakonseptin harjoitteiden dokumentoituja esimerkkejä ryhmätyöskentelyssä.
Opinnäytetyö on läpileikkaus taiteellisen praktiikan kehittymisestä kohti ekologista, maatuvaa, ympäristöönsä hiljalleen lahoavaa taidetta. Maatuvan taiteen työskentelytavat auttavat astumaan ulos antroposentrisen eli ihmiskeskeisen ajatusmallin keskiöstä kohti posthumanistista maailmankuvaa ja hyödyntämään tapoja, jotka tähtäävät lajien välisten rajojen ylittämiseen ja ovat hyödynnettävissä monen eri ammattikentän harjoittajan työssä.
The thesis introduces the practice of decomposing art and seeks an answer to the question of how to make art and workshops from decomposing and life-enriching materials. The thesis goes through and presents opportunities for how the workshop concept of decomposing art will continue to live on and develop in the future. The material used is literature, articles, the results and works of the artist's work, entries in work diary, and documented examples of workshop concept exercises in group work.
The thesis is a cross-section of the development of artistic practice towards ecological, decomposing, slowly decaying art. The working methods of decomposing art help to step out of the anthropocentric, or human-centered, thought model towards a posthumanistic worldview and to utilize ways that aim to cross the boundaries between species and can be used in the work of many practitioners in different professional fields.