Koiraurheilijan harjoituspäiväkirja mobiilisovellus : käyttöliittymäsuunnittelu ja prototyyppi
Pitkänen, Roosa-Maria (2025)
Pitkänen, Roosa-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082024035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082024035
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella monilajisten koiraharrastajien käyttöön harjoituspäiväkirjasovelluksen käyttöliittymä ja kehittää siitä vuorovaikutteinen prototyyppi. Tavoitteena oli kartoittaa, millaisia tarpeita monilajisilla koiraharrastajilla on harjoitustietojen kirjaamisessa ja seurannassa, tutkia kuinka käyttöliittymän rakenne ja toiminnallisuudet voidaan suunnitella vastaamaan näitä tarpeita, sekä testata miten suunnitellun käyttöliittymän prototyyppi vastaa käyttäjien tarpeisiin.
Opinnäytetyön tietopohjan ensimmäisessä osuudessa määritellään käyttäjäkokemus ja tarkastellaan sen merkitystä. Työssä hyödynnetään käyttäjäkeskeistä Double Diamond -mallia, jonka periaatteet esitellään myös tässä luvussa. Teorian toinen osa käsittelee käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita, sekä esteettömyyden ja saavutettavuuden huomioimista käyttöliittymäsuunnittelussa.
Koska opinnäytetyö on toiminnallinen, teoriaosuuden kolmannessa luvussa esitellään lyhyesti työssä käytetyt menetelmät, joiden käytännön soveltamista kuvataan tarkemmin opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa. Käyttäjätarpeiden kartoittamiseksi toteutettiin puolistrukturoidut puhelinhaastattelut, jotka analysoitiin soveltaen dialogista tematisointia. Käyttöliittymäprototyyppi kehitettiin Figma-suunnittelutyökalulla, ja lopuksi käyttöliittymän käytettävyyttä testattiin käytettävyystestauksen avulla.
Käyttäjätarvekartoituksissa keskeisimpinä tarpeina nousivat esiin harjoitusten suunnittelun ja kirjaamisen helppous ja yksilöllinen muokattavuus, sekä suunnittelua ja kehittymistä tukevat ominaisuudet. Käyttöliittymäprototyyppi suunniteltiin vastaamaa näihin tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Prototyyppi sisältää keskeiset näkymät kuten etusivun, koirien profiilisivun, suunnittelu- ja kirjaamisnäkymät, kalenterin ja analytiikkasivun, joiden avulla käyttäjät voivat tarkastella omaa edistymistään.
Käytettävyystestausten perusteella keskeisimpien tarpeiden täyttämisessä onnistuttiin erityisesti käyttöliittymän helpon lähestyttävyyden osalta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja käyttöliittymäprototyyppi tarjoaa hyvän pohjan jatkokehitykselle. Lisäksi työ toimi tekijälleen oppimisprosessina Figma-suunnittelutyökalun käytöstä, sekä käyttäjäkeskeisen käyttöliittymäsuunnittelun prosessin käytännön toteutuksesta.
Opinnäytetyön tietopohjan ensimmäisessä osuudessa määritellään käyttäjäkokemus ja tarkastellaan sen merkitystä. Työssä hyödynnetään käyttäjäkeskeistä Double Diamond -mallia, jonka periaatteet esitellään myös tässä luvussa. Teorian toinen osa käsittelee käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita, sekä esteettömyyden ja saavutettavuuden huomioimista käyttöliittymäsuunnittelussa.
Koska opinnäytetyö on toiminnallinen, teoriaosuuden kolmannessa luvussa esitellään lyhyesti työssä käytetyt menetelmät, joiden käytännön soveltamista kuvataan tarkemmin opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa. Käyttäjätarpeiden kartoittamiseksi toteutettiin puolistrukturoidut puhelinhaastattelut, jotka analysoitiin soveltaen dialogista tematisointia. Käyttöliittymäprototyyppi kehitettiin Figma-suunnittelutyökalulla, ja lopuksi käyttöliittymän käytettävyyttä testattiin käytettävyystestauksen avulla.
Käyttäjätarvekartoituksissa keskeisimpinä tarpeina nousivat esiin harjoitusten suunnittelun ja kirjaamisen helppous ja yksilöllinen muokattavuus, sekä suunnittelua ja kehittymistä tukevat ominaisuudet. Käyttöliittymäprototyyppi suunniteltiin vastaamaa näihin tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Prototyyppi sisältää keskeiset näkymät kuten etusivun, koirien profiilisivun, suunnittelu- ja kirjaamisnäkymät, kalenterin ja analytiikkasivun, joiden avulla käyttäjät voivat tarkastella omaa edistymistään.
Käytettävyystestausten perusteella keskeisimpien tarpeiden täyttämisessä onnistuttiin erityisesti käyttöliittymän helpon lähestyttävyyden osalta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja käyttöliittymäprototyyppi tarjoaa hyvän pohjan jatkokehitykselle. Lisäksi työ toimi tekijälleen oppimisprosessina Figma-suunnittelutyökalun käytöstä, sekä käyttäjäkeskeisen käyttöliittymäsuunnittelun prosessin käytännön toteutuksesta.
