”Uppväxt i skuggan”: upplevelser och konsekvenser av att vara barn till föräldrar med psykisk ohälsa
Ek, Ann-Sofie; Perus, Maria (2025)
Ek, Ann-Sofie
Perus, Maria
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082124071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082124071
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur barn till föräldrar med psykisk ohälsa beskriver sin uppväxt och vilka konsekvenser dessa erfarenheter har haft för deras psykiska mående. Målsättningen vi hade var att få en bredare kunskap och insikt kring barnens verklighet och vardag, samt att lyfta frågeställningar kring eventuella problem i frågan.
Genom en kvalitativ analys av fyra självbiografiska böcker, där författarna var barn till en förälder med psykisk ohälsa, kunde vi samla in personliga berättelser som belyste dessa personers upplevelser och känslor. Centrala frågeställningar inkluderade hur barnen beskrev sin uppväxt, vilka händelser de lyfte fram, hur deras uppväxt hade påverkat dem känslomässigt och psykiskt samt vilka coping-strategier de hade utvecklat för att hantera utmaningarna.
Detta examensarbete bygger på en teoretisk ram som inledningsvis utforskar anknytning, risk- och skyddsfaktorer, resiliens och copingstrategier, och hur dessa påverkar barns utveckling. I den efterföljande delen beskrivs psykisk hälsa- och ohälsa, med ett särskilt fokus på psykisk ohälsa hos föräldrar, förälderns psykiska ohälsa i relation till barnets utveckling och de konsekvenser som kan uppstå till följd av förälderns psykiska sjukdom.
Resultaten visar att barnen ofta befinner sig i en verklighet som präglas av oförutsägbarhet, oro och ensamhet, men också att de utvecklar olika sätt att hantera de utmaningar de ställs inför. Det som också kommer fram är att trots att dessa personer har fått uppleva en svår uppväxt så har de ändå klarat sig relativt bra i livet. Detta till stor del för de skyddsfaktorer de ändå haft omkring sig, som till exempel den friska föräldern eller andra trygga vuxna. The purpose of this thesis was to investigate how children of parents with mental illness describe their upbringing and what consequences these experiences have had for their mental well-being. Our goal was to gain broader knowledge and insight into the children's reality and everyday life, as well as to highlight issues related to potential challenges in this context.
Through a qualitative analysis of four autobiographical books, where the authors were children of a parent with mental illness, we were able to collect personal stories that shed light on these people's experiences and feelings. Central questions included how the children described their upbringing, what events they highlighted, how their upbringing had affected them emotionally and psychologically, and what coping strategies they had developed to deal with the challenges.
The thesis is based on a theoretical framework that initially explores attachment, risk and protective factors, resilience, and coping strategies, and their impact on children´s development. The subsequent section addresses mental health and illness, with a particular focus on parental mental illness, its relation to the child´s development, and the potential consequences of a parent´s mental illness.
The results show that these children often find themselves in a reality characterized by unpredictability, anxiety, and loneliness, but also that they develop different ways of dealing with the challenges they face. What also emerges is that despite these people having experienced a difficult upbringing, they have still managed relatively well in life. This is largely due to the protective factors they still had around them, such as the healthy parent or other secure adults.
Genom en kvalitativ analys av fyra självbiografiska böcker, där författarna var barn till en förälder med psykisk ohälsa, kunde vi samla in personliga berättelser som belyste dessa personers upplevelser och känslor. Centrala frågeställningar inkluderade hur barnen beskrev sin uppväxt, vilka händelser de lyfte fram, hur deras uppväxt hade påverkat dem känslomässigt och psykiskt samt vilka coping-strategier de hade utvecklat för att hantera utmaningarna.
Detta examensarbete bygger på en teoretisk ram som inledningsvis utforskar anknytning, risk- och skyddsfaktorer, resiliens och copingstrategier, och hur dessa påverkar barns utveckling. I den efterföljande delen beskrivs psykisk hälsa- och ohälsa, med ett särskilt fokus på psykisk ohälsa hos föräldrar, förälderns psykiska ohälsa i relation till barnets utveckling och de konsekvenser som kan uppstå till följd av förälderns psykiska sjukdom.
Resultaten visar att barnen ofta befinner sig i en verklighet som präglas av oförutsägbarhet, oro och ensamhet, men också att de utvecklar olika sätt att hantera de utmaningar de ställs inför. Det som också kommer fram är att trots att dessa personer har fått uppleva en svår uppväxt så har de ändå klarat sig relativt bra i livet. Detta till stor del för de skyddsfaktorer de ändå haft omkring sig, som till exempel den friska föräldern eller andra trygga vuxna.
Through a qualitative analysis of four autobiographical books, where the authors were children of a parent with mental illness, we were able to collect personal stories that shed light on these people's experiences and feelings. Central questions included how the children described their upbringing, what events they highlighted, how their upbringing had affected them emotionally and psychologically, and what coping strategies they had developed to deal with the challenges.
The thesis is based on a theoretical framework that initially explores attachment, risk and protective factors, resilience, and coping strategies, and their impact on children´s development. The subsequent section addresses mental health and illness, with a particular focus on parental mental illness, its relation to the child´s development, and the potential consequences of a parent´s mental illness.
The results show that these children often find themselves in a reality characterized by unpredictability, anxiety, and loneliness, but also that they develop different ways of dealing with the challenges they face. What also emerges is that despite these people having experienced a difficult upbringing, they have still managed relatively well in life. This is largely due to the protective factors they still had around them, such as the healthy parent or other secure adults.