Alle 30-vuotiaiden myyjien motivaatio arjen asiakaskohtaamisissa kodintekniikkamyynnissä
Kangaspusu, Lauri (2025)
Kangaspusu, Lauri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082424112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082424112
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö käsittelee alle 30-vuotiaiden kodintekniikka myyjien työmotivaatiota tavallisten asiakaskohtaamisten yhteydessä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat myyjien motivaatioon ja millaisia käytännön keinoja he hyödyntävät ylläpitääkseen sitä haastavissa tilanteissa.
Opinnäytetyötä ei ole tehty yksittäisen organisaation toimeksiannosta, vaan sen tavoitteena on tuottaa yleisesti hyödynnettävää tietoa myyntialan työmotivaation ymmärtämiseksi ja kehittämiseksi. Tutkimusmenetelmänä on käytetty verkkokyselyä, jonka avulla on kerätty tietoa nuorten kodintekniikkamyyjien kokemuksista.
Tutkimustulokset osoittavat, että myyjän motivaatiota tukevat selkeästi asetetut tavoitteet, arvostus työyhteisössä, rakentava palaute sekä työstä seuraava palkkio. Haastavien asiakaskohtaamisten jälkeen palautumista tukevat erityisesti huumori, vertaistuki ja ajattelun tietoinen suuntaaminen eteenpäin. Opinnäytetyö tarjoaa hyödyllistä tietoa myyntiorganisaatioille, jotka haluavat tukea henkilöstönsä työssä suoriutumista.
Opinnäytetyötä ei ole tehty yksittäisen organisaation toimeksiannosta, vaan sen tavoitteena on tuottaa yleisesti hyödynnettävää tietoa myyntialan työmotivaation ymmärtämiseksi ja kehittämiseksi. Tutkimusmenetelmänä on käytetty verkkokyselyä, jonka avulla on kerätty tietoa nuorten kodintekniikkamyyjien kokemuksista.
Tutkimustulokset osoittavat, että myyjän motivaatiota tukevat selkeästi asetetut tavoitteet, arvostus työyhteisössä, rakentava palaute sekä työstä seuraava palkkio. Haastavien asiakaskohtaamisten jälkeen palautumista tukevat erityisesti huumori, vertaistuki ja ajattelun tietoinen suuntaaminen eteenpäin. Opinnäytetyö tarjoaa hyödyllistä tietoa myyntiorganisaatioille, jotka haluavat tukea henkilöstönsä työssä suoriutumista.