Yhteisöllisyys työelämässä: Hyvinvoinnin ja motivaation rakentaja
Pashur, Monika (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082624174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082624174
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yhteisöllisyyden merkitystä työhyvinvoinnin ja motivaation rakentajana hotelliketjun X eri yksiköissä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten yhteisöllisyys toteutuu työyhteisössä, mikä on työntekijöiden ja työnantajan vastuu sen ylläpitämisessä sekä miten yhteisöllisyys koetaan eri yksilöiden välillä.
Aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, johon sisältyi niin hotelli ketjussa X, ja tietoperusta osioon kuuluu tapahtuma-alan esihenkilön haastateltu.
Tulokset osoittivat, että yhteisöllisyyden merkitys ja tarpeet vaihtelevat elämäntilanteen mukaan: joillekin se tarkoitti turvallista ja avointa keskusteluilmapiiriä työasioista, toisille epävirallisia kohtaamisia tai vapaa-ajan tapahtumia. Osallistumisen halukkuuteen vaikutti myös kokemus yhteisön samanhenkisyydestä.
Esihenkilön näkökulmasta tutkimus tarjosi hyödyllistä tietoa yhteisöllisyyden mittaamisesta ja sen merkityksestä organisaation kokonaisuudessa. Jatkokehityksenä ehdotetaan yksikkökohtaisia tutkimuksia, jotta voitaisiin tunnistaa ja hyödyntää eri hotellien parhaat käytännöt.
Aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, johon sisältyi niin hotelli ketjussa X, ja tietoperusta osioon kuuluu tapahtuma-alan esihenkilön haastateltu.
Tulokset osoittivat, että yhteisöllisyyden merkitys ja tarpeet vaihtelevat elämäntilanteen mukaan: joillekin se tarkoitti turvallista ja avointa keskusteluilmapiiriä työasioista, toisille epävirallisia kohtaamisia tai vapaa-ajan tapahtumia. Osallistumisen halukkuuteen vaikutti myös kokemus yhteisön samanhenkisyydestä.
Esihenkilön näkökulmasta tutkimus tarjosi hyödyllistä tietoa yhteisöllisyyden mittaamisesta ja sen merkityksestä organisaation kokonaisuudessa. Jatkokehityksenä ehdotetaan yksikkökohtaisia tutkimuksia, jotta voitaisiin tunnistaa ja hyödyntää eri hotellien parhaat käytännöt.