Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Inarin Kylmähuolto Oy:lle
Mäkipää, Janka (2025)
Mäkipää, Janka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082724179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082724179
Tiivistelmä
Alati kehittyvän digitalisaation myötä digitaalisesta markkinoinnista on tullut perinteisen markkinoinnin rinnalle pysyvä pari. Ihmiset ovat tottuneet etsimään tietoa palveluista ja palveluntarjoajista digitaalisista kanavista. Tässä ajassa yritysten on hyvin hankalaa pysyä mukana kilpailussa, mikäli se ei hyödynnä minkäänlaista digimarkkinointia. Usein resurssit ovat vähissä uusilla mikroyrityksillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli
selvittää aloitteleville mikroyrittäjille sopivia digimarkkinoinnin keinoja, jotka ovat kustannustehokkaita
sekä maksuttomia toteuttaa. Työ rajattiin keinoihin, jotka toimivat erityisesti B2B-markkinassa eli yritysten
välisessä liiketoiminnassa, sillä työn toimeksiantaja, Inarin Kylmähuolto Oy, toimii kyseisessä markkinassa
uutena yrityksenä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa tietoperustassa paneuduttiin digimarkkinoinnin teoriaan keskeisten termistön kautta. Aineistonkeruun menetelminä hyödynnettiin puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua toimeksiantajalle sekä kilpailijoiden havainnointia verkkoympäristöissä ja kahta työpajaa yrittäjälle. Aineistoa analysoitiin SWOT-analyysilla, kilpailijakartoituksella sekä
positio-työkalulla, jolla yrityksen asemaa markkinassa haluttiin tarkastella digimarkkinoinnin näkökulmasta.
Työpajoissa hyödynnettiin myös opetuksellista sisältöä. Opetukselliseen sisältöön hyödynnettiin tietoperustan teoriaa. Työn tuloksena oli, ettei pienillä resursseilla toimivan mikroyrittäjän kannata ottaa käyttöönsä
kerralla liian montaa työkalua, vaan on järkevämpää keskittyä muutamaan olennaisimpaan elementtiin ja
käyttää niitä aktiivisesti.
Johtopäätöksinä toimeksiantajalle tehtiin digimarkkinoinnin suunnitelma, joka keskittyi kolmeen eri pääelementtiin: sosiaaliseen mediaan, asiakaspalautteiden hyödyntämiseen digimarkkinoinnissa sekä verkkosivujen kehittämiseen. Näiden lisäksi työssä esiteltiin myös jatkotoimenpide-ehdotukset, joilla yritys voi viedä
digimarkkinointiaan eteenpäin, kun resurssit sen sallivat. Tutkimuksen tuloksena syntyneet tiedot hyödyttävät toimeksiantajaa sekä muita aloittelevia mikroyrittäjiä aloittamaan digimarkkinoinnin toimenpiteet.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksen mahdollisuutena on syventää asiakasymmärrystä digimarkkinoinnin kohdentamiseksi. Syvällinen asiakasymmärrys on olennaista, jotta digimarkkinointitoimia voidaan kohdentaa
oikeille henkilöille, oikeissa kanavissa.
selvittää aloitteleville mikroyrittäjille sopivia digimarkkinoinnin keinoja, jotka ovat kustannustehokkaita
sekä maksuttomia toteuttaa. Työ rajattiin keinoihin, jotka toimivat erityisesti B2B-markkinassa eli yritysten
välisessä liiketoiminnassa, sillä työn toimeksiantaja, Inarin Kylmähuolto Oy, toimii kyseisessä markkinassa
uutena yrityksenä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa tietoperustassa paneuduttiin digimarkkinoinnin teoriaan keskeisten termistön kautta. Aineistonkeruun menetelminä hyödynnettiin puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua toimeksiantajalle sekä kilpailijoiden havainnointia verkkoympäristöissä ja kahta työpajaa yrittäjälle. Aineistoa analysoitiin SWOT-analyysilla, kilpailijakartoituksella sekä
positio-työkalulla, jolla yrityksen asemaa markkinassa haluttiin tarkastella digimarkkinoinnin näkökulmasta.
Työpajoissa hyödynnettiin myös opetuksellista sisältöä. Opetukselliseen sisältöön hyödynnettiin tietoperustan teoriaa. Työn tuloksena oli, ettei pienillä resursseilla toimivan mikroyrittäjän kannata ottaa käyttöönsä
kerralla liian montaa työkalua, vaan on järkevämpää keskittyä muutamaan olennaisimpaan elementtiin ja
käyttää niitä aktiivisesti.
Johtopäätöksinä toimeksiantajalle tehtiin digimarkkinoinnin suunnitelma, joka keskittyi kolmeen eri pääelementtiin: sosiaaliseen mediaan, asiakaspalautteiden hyödyntämiseen digimarkkinoinnissa sekä verkkosivujen kehittämiseen. Näiden lisäksi työssä esiteltiin myös jatkotoimenpide-ehdotukset, joilla yritys voi viedä
digimarkkinointiaan eteenpäin, kun resurssit sen sallivat. Tutkimuksen tuloksena syntyneet tiedot hyödyttävät toimeksiantajaa sekä muita aloittelevia mikroyrittäjiä aloittamaan digimarkkinoinnin toimenpiteet.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksen mahdollisuutena on syventää asiakasymmärrystä digimarkkinoinnin kohdentamiseksi. Syvällinen asiakasymmärrys on olennaista, jotta digimarkkinointitoimia voidaan kohdentaa
oikeille henkilöille, oikeissa kanavissa.
