Generatiivinen tekoäly osana perehdytys-prosessia – Esihenkilöiden kokemuksia Microsoft Copilotin käytöstä
Ylläsjärvi-Kuitunen, Hanna (2025)
Ylläsjärvi-Kuitunen, Hanna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082824214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082824214
Tiivistelmä
Työelämän digitalisoituminen ja tekoälyteknologioiden kehittyminen ovat muuttaneet organisaatioiden johtamiskäytäntöjä ja henkilöstöhallintoa. Tässä kontekstissa tutkittiin, miten generatiivinen tekoäly, erityisesti Microsoft Copilot, voi tukea esihenkilöiden roolia uusien työntekijöiden perehdyttämisessä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tekoälyn tuomia hyötyjä ja haasteita perehdytysprosessissa sekä kartoittaa esihenkilöiden kokemuksia Copilotin kaltaisten työkalujen käytöstä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla Yritys X:n esihenkilöiltä.
Tuloksista ilmeni, että Copilotin kaltaiset tekoälyavusteiset työkalut voivat tehostaa perehdytyksen hallinnollisia vaiheita, tarjota työntekijöille nopeaa tiedonsaantia ja helpottaa perehdytysmateriaalien laatimista. Tekoälyn käytön koettiin tuovan merkittävää ajansäästöä ja mahdollistavan paremman yksilöllisyyden huomioimisen.
Haasteina nousivat esiin vuorovaikutuksen väheneminen, tekoälyn tuottaman tiedon luotettavuus sekä eettiset ja tietosuojaan liittyvät kysymykset. Esihenkilöt korostivat, että tekoäly ei voi korvata inhimillistä vuorovaikutusta, vaan toimii parhaimmillaan sen tukena. Lisäksi korostettiin tarvetta koulutukselle ja selkeillä ohjeille tekoälyn vastuullisessa käytössä.
Tulosten perusteella tekoälyllä on potentiaalia kehittää perehdytysprosessia tehokkaammaksi ja joustavammaksi, mutta sen käyttöönotto edellyttää suunnitelmallisuutta, koulutusta ja eettistä harkintaa. Lisäksi Copilotin hyödyntämisessä voidaan huomioida kestävän kehityksen näkökulmia: digitaalinen perehdytys säästää resursseja ja vähentää ympäristökuormitusta, tukee taloudellista tehokkuutta sekä tarjoaa yhdenvertaiset oppimismahdollisuudet monimuotoisissa työyhteisöissä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tekoälyn tuomia hyötyjä ja haasteita perehdytysprosessissa sekä kartoittaa esihenkilöiden kokemuksia Copilotin kaltaisten työkalujen käytöstä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla Yritys X:n esihenkilöiltä.
Tuloksista ilmeni, että Copilotin kaltaiset tekoälyavusteiset työkalut voivat tehostaa perehdytyksen hallinnollisia vaiheita, tarjota työntekijöille nopeaa tiedonsaantia ja helpottaa perehdytysmateriaalien laatimista. Tekoälyn käytön koettiin tuovan merkittävää ajansäästöä ja mahdollistavan paremman yksilöllisyyden huomioimisen.
Haasteina nousivat esiin vuorovaikutuksen väheneminen, tekoälyn tuottaman tiedon luotettavuus sekä eettiset ja tietosuojaan liittyvät kysymykset. Esihenkilöt korostivat, että tekoäly ei voi korvata inhimillistä vuorovaikutusta, vaan toimii parhaimmillaan sen tukena. Lisäksi korostettiin tarvetta koulutukselle ja selkeillä ohjeille tekoälyn vastuullisessa käytössä.
Tulosten perusteella tekoälyllä on potentiaalia kehittää perehdytysprosessia tehokkaammaksi ja joustavammaksi, mutta sen käyttöönotto edellyttää suunnitelmallisuutta, koulutusta ja eettistä harkintaa. Lisäksi Copilotin hyödyntämisessä voidaan huomioida kestävän kehityksen näkökulmia: digitaalinen perehdytys säästää resursseja ja vähentää ympäristökuormitusta, tukee taloudellista tehokkuutta sekä tarjoaa yhdenvertaiset oppimismahdollisuudet monimuotoisissa työyhteisöissä.
