Tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa : Tunnetaitotyökirjan kehittäminen
Torro, Marija (2025)
Torro, Marija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082924278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082924278
Tiivistelmä
Tämä produktiivinen opinnäytetyö vastasi varhaiskasvatuksen kentällä havaittuun tarpeeseen kehittämällä toiminnallisen tehtäväkokonaisuuden tunnetaitojen tukemiseen. Materiaali auttaa 3–6-vuotiaita lapsia harjoittelemaan tunteiden tunnistamista, ilmaisua ja säätelyä pienryhmäpedagogiikan keinoin. Tunnetaitojen tukeminen varhaislapsuudessa on keskeistä lapsen emotionaalisen
hyvinvoinnin, itsesäätelyn ja sosiaalisten taitojen kehittymisen kannalta.
Kehittämisidea sai alkunsa paikallisen varhaiskasvatuksen kehittämissuunnittelijan ehdotuksesta. Materiaali suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Korkea
kosken päiväkodin henkilöstön kanssa. Webropol-kyselyn avulla kartoitettiin
varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksiä tunnetaitojen tukemisen tarpeista ja toiveista materiaalin suhteen. Lisäksi toteutettiin teemahaastattelu
Korkeakosken päiväkodin apulaisjohtajan kanssa, mikä syvensi ymmärrystä
materiaalin soveltuvuudesta ja käyttömahdollisuuksista arjessa. Kehitettyä materiaalia testattiin pienryhmässä Kyminkartanon esiopetuksessa. Koekäytön
tukena käytettiin strukturoitua havainnointia tunnetaitotyökirjan harjoitusten toimivuudesta sekä kerättiin lasten palautetta materiaalin visuaalisuudesta ja tehtävien vaikeustasosta.
Tuotoksena syntyi tunnetaitotyökirja, joka sisältää muun muassa satuja, piirustustehtäviä, tunnekortteja ja tunnetyötä tukevaa kirjallisuutta. QR-koodien
avulla materiaaliin on lisätty musiikkiin, liikkeeseen ja videoihin pohjautuvia sisältöjä, jotka tarjoavat monikanavaisia tapoja tunnetaitojen harjoitteluun sekä
varhaiskasvatuksessa että kotona. Tunnetaitotyökirja julkaistaan kesällä 2025
Korkeakosken päiväkodin Peda.net-sivulla, josta varhaiskasvatuksen henkilöstö ja huoltajat voivat halutessaan ladata sen käyttöönsä.
Materiaalia muokattiin ja täydennettiin vaiheittain käyttäjäpalautteen, koekäytön ja havaintojen perusteella. Kehittämisprosessi osoitti, että tunnetaitojen tukeminen on mahdollista käytännönläheisillä, selkeästi suunnitelluilla menetelmillä, jotka on helppo ottaa osaksi varhaiskasvatuksen arkea.
hyvinvoinnin, itsesäätelyn ja sosiaalisten taitojen kehittymisen kannalta.
Kehittämisidea sai alkunsa paikallisen varhaiskasvatuksen kehittämissuunnittelijan ehdotuksesta. Materiaali suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Korkea
kosken päiväkodin henkilöstön kanssa. Webropol-kyselyn avulla kartoitettiin
varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksiä tunnetaitojen tukemisen tarpeista ja toiveista materiaalin suhteen. Lisäksi toteutettiin teemahaastattelu
Korkeakosken päiväkodin apulaisjohtajan kanssa, mikä syvensi ymmärrystä
materiaalin soveltuvuudesta ja käyttömahdollisuuksista arjessa. Kehitettyä materiaalia testattiin pienryhmässä Kyminkartanon esiopetuksessa. Koekäytön
tukena käytettiin strukturoitua havainnointia tunnetaitotyökirjan harjoitusten toimivuudesta sekä kerättiin lasten palautetta materiaalin visuaalisuudesta ja tehtävien vaikeustasosta.
Tuotoksena syntyi tunnetaitotyökirja, joka sisältää muun muassa satuja, piirustustehtäviä, tunnekortteja ja tunnetyötä tukevaa kirjallisuutta. QR-koodien
avulla materiaaliin on lisätty musiikkiin, liikkeeseen ja videoihin pohjautuvia sisältöjä, jotka tarjoavat monikanavaisia tapoja tunnetaitojen harjoitteluun sekä
varhaiskasvatuksessa että kotona. Tunnetaitotyökirja julkaistaan kesällä 2025
Korkeakosken päiväkodin Peda.net-sivulla, josta varhaiskasvatuksen henkilöstö ja huoltajat voivat halutessaan ladata sen käyttöönsä.
Materiaalia muokattiin ja täydennettiin vaiheittain käyttäjäpalautteen, koekäytön ja havaintojen perusteella. Kehittämisprosessi osoitti, että tunnetaitojen tukeminen on mahdollista käytännönläheisillä, selkeästi suunnitelluilla menetelmillä, jotka on helppo ottaa osaksi varhaiskasvatuksen arkea.