Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Aikuisen leikkauspotilaan preoperatiivinen ohjaus

Vahekoski, Viivi; Sopenperä, Kati (2025)

 
Avaa tiedosto
Sopenpera_Vahekoski.pdf (445.5Kt)
Lataukset: 


Vahekoski, Viivi
Sopenperä, Kati
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025083124302
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli perehtyä ja syventyä leikkauspotilaan preoperatiiviseen ohjaukseen ja luoda opetusmateriaalia kaksikieliseen koulutukseen. Työn tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan lehtori. Tavoitteena oli luoda tilaajan toiveiden mukainen työ, joka koostuu luentotallenteesta sekä tehtäväkokonaisuudesta. Opinnäytetyössä käytössä oli toiminnallinen menetelmä. Työssä vastataan kysymyksiin, miksi preoperatiivinen ohjaus on tärkeää ja mitä siinä tulee huomioida.
Teoriapohjan aineistoina käytettiin lääke- ja hoitotieteellisiä aineistoja. Aineistojen luotettavuudesta huolehdittiin lähdekritiikin avulla. Toiminnallisesta opinnäytetyöstä tulevaa tuotosta hyödynnetään kaksikielisessä sairaanhoitajakoulutuksessa. Aineisto kerättiin hyödyntäen erilaisia tietokantoja, kuten Medic ja HAMK Finna. Hakusanoina käytettiin muun muassa sanoja ”leikkaushoito”, ”leikkauspotilaan ohjaus” ja ”preoperatiivinen hoito”. Kansainvälisiä lähteitä käytettiin muutama ja näiden käännössä käytettiin tuplatarkistustekniikkaa eli vähintään kaksi eri henkilöä käänsi aineistojen sisällön suomeksi. Työssä avataan keskeisiä käsitteitä ja kerrotaan preoperatiivisesta hoitotyöstä ja potilaan hoitopolusta. Syvemmin käydään läpi potilaan yksilöllisessä ohjauksessa huomiotavia asioita. Aineistossa korostuu, kuinka potilaan yksilöllinen kohtaaminen ja ohjaus on tärkeää. Työssä korostetaan myös erilaisia ohjausmenetelmiä ja niiden hyötyjä ja haittoja.
Tuotoksen luentotallenne luotiin selkeää suomen kieltä käyttäen englanninkielisillä tekstityksillä mielenkiintoiseksi tiiviiksi kokonaisuudeksi. Tehtäväkokonaisuus luotiin suomeksi ja englanniksi Learn-oppimisalustalle tilaajan käyttöön. Tehtäväkokonaisuuteen luotiin kolme erityyppistä tehtävää. Ensimmäinen tehtävä on keskustelutehtävä, jossa opiskelijat kysyvät kysymyksen ja vastaavat toisen opiskelijan kysymään kysymykseen yhtä tai useampaa lähdettä käyttäen. Toinen tehtävä on 15 kysymyksen pituinen tentti, jonka vastaukset löytyvät luentotallenteesta. Kolmas tehtävä on sanan raahaus -tehtävä, jonka aiheena on ohjausmenetelmät. Tuotokseksi saatiin kokonaisuus, joka auttaa opiskelijoita syventymään preoperatiivisen potilaan ohjaukseen ja kertoo ohjauksessa huomioitavia asioita. Prosessin eri vaiheet käydään läpi työssä ja pohditaan teoriapohjan perusteella, minkälaiset tuotokset ovat hyviä oppimismateriaaleja. Tuotosta pystyy jatkokehittämään opiskelijoiden palautteen ja kokemusten perusteella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste