Kohti vastuullisempaa asiakastyötä myynnissä
Kääriäinen, Juha (2025)
Kääriäinen, Juha
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090124316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090124316
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee vastuullisuuden hyödyntämistä osana arvopohjaista myyntityötä B2B-ympäristössä logistiikkapalveluita tarjoavassa yrityksessä. Työn lähtökohtana on toimeksiantajayrityksen tavoite siirtyä tuotemyynnistä kohti arvomyyntiä, jossa asiakkaille esitetään palveluiden tuottama liiketoimintahyöty mitattavassa muodossa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja ymmärtää vastuullisuuteen liittyvää tulevaa lainsäädäntöä osana asiakkaan kokemaa arvoa ja sitä, kuinka arvomyynnin kautta tätä voitaisiin asiakkaalle osoittaa. Työn tarkoitus on teoriapohjan ja asiakashaastatteluiden avulla tunnistaa ne tekijät, joiden kautta vastuullisuutta ja sen kautta syntyvää arvoa tulisi käsitellä asiakkaiden kanssa.
Työssä yhdistyvät yritysvastuun lainsäädännöllinen kehys (CSRD ja CSDDD), arvomyynnin teoria, sekä asiakassuhteiden strateginen kehittäminen. Empiir-inen osuus perustuu kuuden asiakasorganisaation edustajan haastatteluihin. Aineistolähtöisen sisältöanalyysin avulla muodostettiin kolme yläluokkaa: kumppanuus, raportointi ja arvon osoittaminen, jotka kuvaavat asiakkaiden odotuksia siitä, kuinka vastuullisuutta tulisi käsitellä osana yhteistyötä.
Tutkimuksen perusteella vastuullisuus ei ole enää pelkkä viestinnällinen elementti, vaan strateginen kilpailuetu ja asiakasarvon lähde. Asiakkaat toivovat läpinäkyvää, asiakaskohtaista ja tulevaisuuteen suuntaavaa raportointia sekä konkreettisia laskelmia vastuullisuustoimien liiketoimintahyödyistä. Yrityksen odotetaan toimivan vastuullisuusjohtajana, joka auttaa asiakasta tulkitsemaan tulevaa sääntelyä ja kehittämään arvoketjuaan vastuullisemmaksi.
Opinnäytetyön tuloksena esitetään suositus toimintamallista, jossa myyntityö perustuu asiakaskohtaiseen arvon osoittamiseen, tulevaisuusorientoituneeseen raportointiin ja kumppanuuteen, joka tukee molempien osapuolten vastuullisuustavoitteita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja ymmärtää vastuullisuuteen liittyvää tulevaa lainsäädäntöä osana asiakkaan kokemaa arvoa ja sitä, kuinka arvomyynnin kautta tätä voitaisiin asiakkaalle osoittaa. Työn tarkoitus on teoriapohjan ja asiakashaastatteluiden avulla tunnistaa ne tekijät, joiden kautta vastuullisuutta ja sen kautta syntyvää arvoa tulisi käsitellä asiakkaiden kanssa.
Työssä yhdistyvät yritysvastuun lainsäädännöllinen kehys (CSRD ja CSDDD), arvomyynnin teoria, sekä asiakassuhteiden strateginen kehittäminen. Empiir-inen osuus perustuu kuuden asiakasorganisaation edustajan haastatteluihin. Aineistolähtöisen sisältöanalyysin avulla muodostettiin kolme yläluokkaa: kumppanuus, raportointi ja arvon osoittaminen, jotka kuvaavat asiakkaiden odotuksia siitä, kuinka vastuullisuutta tulisi käsitellä osana yhteistyötä.
Tutkimuksen perusteella vastuullisuus ei ole enää pelkkä viestinnällinen elementti, vaan strateginen kilpailuetu ja asiakasarvon lähde. Asiakkaat toivovat läpinäkyvää, asiakaskohtaista ja tulevaisuuteen suuntaavaa raportointia sekä konkreettisia laskelmia vastuullisuustoimien liiketoimintahyödyistä. Yrityksen odotetaan toimivan vastuullisuusjohtajana, joka auttaa asiakasta tulkitsemaan tulevaa sääntelyä ja kehittämään arvoketjuaan vastuullisemmaksi.
Opinnäytetyön tuloksena esitetään suositus toimintamallista, jossa myyntityö perustuu asiakaskohtaiseen arvon osoittamiseen, tulevaisuusorientoituneeseen raportointiin ja kumppanuuteen, joka tukee molempien osapuolten vastuullisuustavoitteita.