Mentortoiminnan kehittäminen Valmennuspaja Mahis Jyväskylälle
Ollikainen, Aino; Tolppanen, Mikko (2025)
Ollikainen, Aino
Tolppanen, Mikko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090224375
Tiivistelmä
Työhön osallistuminen on määritetty perustuslaissa ihmisen oikeudeksi. Työ on osa ihmisen koko identiteettiä, jolloin se vaikuttaa suoraan ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Työelämä-osallisuutta voidaan lisätä kuntoutuksen keinoin. Työn keskiössä on asiakkaiden aktivointi ja osallistaminen työpajan toimintaan.
Kehittämistehtävä toteutettiin Nuorten Ystävät ry:n Valmennuspaja Mahis Jyväskylälle. Kehittämistehtävänä oli Valmennuspaja Mahiksen mentortoiminta. Kehittämisen lähtökohtana on aiemmin kokeiltu toiminta, joka on jäänyt tauolle. Kehittämistehtävän on tarkoitus selvittää asiakaslähtöisesti, miten mentorointi voitaisiin integroida osaksi valmennuspajan arkea siten, että kokeneet asiakkaat tukisivat uusien
asiakkaiden kiinnittymistä palveluun.
Kehittämiskysymyksinä opinnäytetyössä oli “miten mentorointia voisi kehittää, jotta se tukisi mentoreita enemmän?” ja “millaisia muutoksia Valmennuspaja Mahis Jyväskylän mentortoiminta kaipaa”.
Työssä kartoitetaan olemassa olevan mentorointimallin vahvuudet ja haasteet sekä laaditaan kehitysehdotuksia mentoroinnin rakenteen, toteutuksen ja jatkuvan tuen parantamiseksi. Kehittämistyön kysely osuus toteutettiin anonyymisti verkkokyselynä Webropol-alustaa käyttäen. Kysely oli suunnattu kaikille 18 vuotta täyttäneille Valmennuspaja Mahiksen asiakkaille. Vastauksia saatiin yhteensä 31 henkilöltä.
Mentortoimintaan pyritään antamaan kehittämisehdotuksia ja ohjeistusta kyselystä saadun datan pohjalta. Kyselyn tulokset analysoitiin määrällisin ja laadullisin keinoin. Tavoitteena on parantaa mentoroinnin rakennetta, toteutustapaa ja tukimuotoja niin, että se palvelee uusia asiakkaita entistä paremmin ja tekee mentorina toimimisesta selkeämpää ja mielekkäämpää.
Kehittämistehtävä toteutettiin Nuorten Ystävät ry:n Valmennuspaja Mahis Jyväskylälle. Kehittämistehtävänä oli Valmennuspaja Mahiksen mentortoiminta. Kehittämisen lähtökohtana on aiemmin kokeiltu toiminta, joka on jäänyt tauolle. Kehittämistehtävän on tarkoitus selvittää asiakaslähtöisesti, miten mentorointi voitaisiin integroida osaksi valmennuspajan arkea siten, että kokeneet asiakkaat tukisivat uusien
asiakkaiden kiinnittymistä palveluun.
Kehittämiskysymyksinä opinnäytetyössä oli “miten mentorointia voisi kehittää, jotta se tukisi mentoreita enemmän?” ja “millaisia muutoksia Valmennuspaja Mahis Jyväskylän mentortoiminta kaipaa”.
Työssä kartoitetaan olemassa olevan mentorointimallin vahvuudet ja haasteet sekä laaditaan kehitysehdotuksia mentoroinnin rakenteen, toteutuksen ja jatkuvan tuen parantamiseksi. Kehittämistyön kysely osuus toteutettiin anonyymisti verkkokyselynä Webropol-alustaa käyttäen. Kysely oli suunnattu kaikille 18 vuotta täyttäneille Valmennuspaja Mahiksen asiakkaille. Vastauksia saatiin yhteensä 31 henkilöltä.
Mentortoimintaan pyritään antamaan kehittämisehdotuksia ja ohjeistusta kyselystä saadun datan pohjalta. Kyselyn tulokset analysoitiin määrällisin ja laadullisin keinoin. Tavoitteena on parantaa mentoroinnin rakennetta, toteutustapaa ja tukimuotoja niin, että se palvelee uusia asiakkaita entistä paremmin ja tekee mentorina toimimisesta selkeämpää ja mielekkäämpää.
