Vuosaaren maantietunnelin korvausinvestoinnin toteutusmallin dokumentointi
Korhonen, Eetu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090424417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090424417
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Vuosaaren maantietunnelin korvausinvestointia ja sen hankintaan käytettävää toteutusmallia. Hankkeen rakennuttajana toimii Fintraffic Tie Oy ja muina tilaajina toimivat Uudenmaan ELY-keskus ja Helsingin kaupunki. Vuosaaren maantietunnelin korvausinvestointi on laaja ja teknisesti vaativa hanke. Tunnelin kautta kulkee henkilö- ja tavaraliikennettä runsaasti, ja tämän takia tunneli saa olla suljettuna liikenteeltä rakennustöiden takia vain 11 kuukauden ajan. Sulkuajan varmistamiseksi hankkeeseen on sisällytetty urakoitsijan ja tilaajan välinen kehitysvaihe, jossa yritetään tehostaa rakentamista ja saada innovatiivisia ja kestäviä ratkaisuja tunnelitekniikkaan.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mikä hankkeen toteutusmallissa on mennyt hyvin ja missä on kehitettävää. Opinnäytetyötä varten haastateltiin hankkeeseen osallistuneita henkilöitä. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella dokumentoitiin haasteita, onnistumisia, ratkaisuja ja kehitysideoita tulevia vastaavia hankkeita varten. Hankkeessa on laajuuden ja ominaisuuksien takia haasteita, joten kokemusten kerääminen auttaa vastaavien hankkeiden suunnittelua tulevaisuudessa. Työssä käsitellään toteutusmallin onnistuneita ja kehitettäviä puolia. Työ tehtiin Fintraffic Tie Oy:n toimeksiannosta.
Opinnäytetyöhön hankittiin tietoa haastatteluista, kirjallisuudesta, verkkolähteistä, ohjeista ja määräyksistä sekä urakan asiakirjoista. Opinnäytetyössä käsitellään tietunneleiden rakentamista ohjaavia määräyksiä ja niiden takana olevia organisaatioita, tunnelitekniikkaa sekä käydään läpi suunnittelun ja rakennuttamisen periaatteita. Työn tutkimuksellisessa osuudessa käsitellään haastatteluita ja niistä jalostettuja kehitysehdotuksia. Haastattelujen kautta saatiin selvitettyä missä onnistuttiin ja missä on kehitettävää, joten työn tavoite saavutettiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tässä hankkeessa saatujen kokemusten perusteella, tulevissa hankkeissa voidaan kehittää suunnittelu- ja rakennustöiden hankintaa. Valmisteluvaiheessa haasteiden ennakointi ja niihin ratkaisujen löytäminen helpottavat tarjouspyyntöaineiston laadintaa. Hankkeesta saadut opit ja näkökulmat on dokumentoitava tarkasti tulevaisuutta varten. Kehitysvaiheen organisointi meni pääosin hyvin, mutta kehitettävää on suunnittelijoiden osallistamisen, kehitysvaiheen rakenteen ja aikataulutuksen osalta.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mikä hankkeen toteutusmallissa on mennyt hyvin ja missä on kehitettävää. Opinnäytetyötä varten haastateltiin hankkeeseen osallistuneita henkilöitä. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella dokumentoitiin haasteita, onnistumisia, ratkaisuja ja kehitysideoita tulevia vastaavia hankkeita varten. Hankkeessa on laajuuden ja ominaisuuksien takia haasteita, joten kokemusten kerääminen auttaa vastaavien hankkeiden suunnittelua tulevaisuudessa. Työssä käsitellään toteutusmallin onnistuneita ja kehitettäviä puolia. Työ tehtiin Fintraffic Tie Oy:n toimeksiannosta.
Opinnäytetyöhön hankittiin tietoa haastatteluista, kirjallisuudesta, verkkolähteistä, ohjeista ja määräyksistä sekä urakan asiakirjoista. Opinnäytetyössä käsitellään tietunneleiden rakentamista ohjaavia määräyksiä ja niiden takana olevia organisaatioita, tunnelitekniikkaa sekä käydään läpi suunnittelun ja rakennuttamisen periaatteita. Työn tutkimuksellisessa osuudessa käsitellään haastatteluita ja niistä jalostettuja kehitysehdotuksia. Haastattelujen kautta saatiin selvitettyä missä onnistuttiin ja missä on kehitettävää, joten työn tavoite saavutettiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tässä hankkeessa saatujen kokemusten perusteella, tulevissa hankkeissa voidaan kehittää suunnittelu- ja rakennustöiden hankintaa. Valmisteluvaiheessa haasteiden ennakointi ja niihin ratkaisujen löytäminen helpottavat tarjouspyyntöaineiston laadintaa. Hankkeesta saadut opit ja näkökulmat on dokumentoitava tarkasti tulevaisuutta varten. Kehitysvaiheen organisointi meni pääosin hyvin, mutta kehitettävää on suunnittelijoiden osallistamisen, kehitysvaiheen rakenteen ja aikataulutuksen osalta.
