Myyntiprosessin kehittäminen : B2B-myyntiprosessi
Milad, Fredrik (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090524435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090524435
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida ja kehittää Karelia Ikkunan B2B-myyntiprosesseja rakennusalan haastavassa markkinatilanteessa. Työssä keskityttiin erityisesti siihen, miten myynnin strategiat ja toimintamallit voivat parantaa kilpailukykyä, vahvistaa asiakassuhteita ja lisätä asiakastyytyväisyyttä. Tavoitteena ei ollut mallintaa myyntiprosessia vaan tunnistaa asiakkaan näkökulmasta merkityksellisiä vaiheita, joiden kehittäminen tukee asiakaslähtöisyyttä ja myynnin vaikuttavuutta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, ja aineisto kerättiin haastattelemalla Karelia Ikkunan myyntihenkilöstöä ja jälleenmyyjäasiakkaita. Aineisto analysoitiin teemallisen analyysin avulla, minkä kautta tunnistettiin prosessin vahvuuksia ja kehityskohteita. Tulosten mukaan Karelia Ikkunan myyntiprosessi on teknisesti toimiva ja asiakaslähtöisyys toteutuu erityisesti henkilökohtaisessa viestinnässä. Kehittämiskohteita havaittiin erityisesti digitaalisen asiakaskohtaamisen alkuvaiheessa ja markkinointimateriaalien saatavuudessa.
Johtopäätöksinä esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia, kuten tarjouspyyntöjen ohjautumisen parantaminen, verkkosivujen rakenteen selkeyttäminen ja visuaalisen myyntimateriaalin kehittäminen. Näiden toimenpiteiden avulla Karelia Ikkuna voi vahvistaa myyntiprosessiaan ja vastata entistä paremmin asiakkaidensa odotuksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, ja aineisto kerättiin haastattelemalla Karelia Ikkunan myyntihenkilöstöä ja jälleenmyyjäasiakkaita. Aineisto analysoitiin teemallisen analyysin avulla, minkä kautta tunnistettiin prosessin vahvuuksia ja kehityskohteita. Tulosten mukaan Karelia Ikkunan myyntiprosessi on teknisesti toimiva ja asiakaslähtöisyys toteutuu erityisesti henkilökohtaisessa viestinnässä. Kehittämiskohteita havaittiin erityisesti digitaalisen asiakaskohtaamisen alkuvaiheessa ja markkinointimateriaalien saatavuudessa.
Johtopäätöksinä esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia, kuten tarjouspyyntöjen ohjautumisen parantaminen, verkkosivujen rakenteen selkeyttäminen ja visuaalisen myyntimateriaalin kehittäminen. Näiden toimenpiteiden avulla Karelia Ikkuna voi vahvistaa myyntiprosessiaan ja vastata entistä paremmin asiakkaidensa odotuksiin.