Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vaikuttavuuden arviointi - Case : Liiketoiminnan kehittäminen (YAMK)

Karvinen, Heidi (2025)

 
Avaa tiedosto
Karvinen_Heidi.pdf (2.590Mt)
Lataukset: 


Karvinen, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090424426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida Hämeen ammattikorkeakoulun järjestämän liiketalouden kehittämisen (YAMK) -koulutuksen vaikuttavuutta siihen osallistuneiden opiskelijoiden subjektiivisesta näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida, millaisia vaikutuksia koulutuksella on ollut urakehitykseen ja miten koulutukselle asetetut tavoitteet ovat toteutuneet sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta. Tutkimuksessa on painotettu työelämälähtöisyyden näkökulmaa ja arvioitu myös tutkinnon asemaa työmarkkinoilla. Työn toimeksiantajana on Hämeen ammattikorkeakoulu.

Vastaajajoukko koostuu vuosina 2020–2022 liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) -koulutuksesta valmistuneista opiskelijoista. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmalla huhtikuussa 2025. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 55 vastaajaa ja vastausprosentiksi saatiin 37. Tutkimus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena, jota on täydennetty laadullisella aineistolla. Tutkimuksen vaikuttavuusarviointi perustuu yleisesti tunnettuihin vaikuttavuusteorioihin ja koulutukselle
asetettujen tavoitteiden toteutumisen arviointiin.

Tutkimuksen keskeisten tulosten mukaan koulutukselle asetetut tavoitteet ja odotukset ovat toteutuneet pääosin hyvin sekä yksilötasolla että laajemmin yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Vastaajien kokemusten mukaan koulutuksella on ollut pääosin myönteinen vaikutus ura- ja palkkakehitykseen sekä koulutuksen koettiin vahvistaneen työelämävalmiuksia ja osaamista. Tulosten mukaan tutkintoa ei
kuitenkaan edelleenkään tunneta riittävän hyvin työmarkkinoilla ja YAMK-tutkinnon ei koettu olevan yhtä tunnettu tai arvostettu kuin vastaava maisterin tutkinto. Koulutuksen työelämälähtöisyys toteutuu hyvin tarkasteltaessa koulutuksen ja työelämän välisiä kosketuspintoja sekä opetusmenetelmien että oppimisympäristön osalta, mutta opetusmenetelmistä ryhmätyöskentely herätti vastaajissa paljon reaktioita puolesta ja vastaan.

Johtopäätöksenä todetaan, että vaikka YAMK-tutkinnon arvostus työmarkkinoilla ei vastaajien kokemusten mukaan ole riittävällä tasolla, ovat YAMK-tradenomit kuitenkin sijoittuneet työelämässä keskimäärin hyvin koulutustaan vastaavaan työhön ja koulutuksella on ollut positiivisia vaikutuksia urakehitykseen ja osaamistasoon. Tulokset puoltavat myös tutkintonimikkeen päivittämistä maisteriksi. Koulutuksessa tulisi myös huomioida entistä paremmin opiskelijoiden erilaiset taustat ja mielenkiinnon
kohteet tarjoamalla enemmän yksilöllisiä koulutuspolkuja. Lisäksi koulutuksen tutkimustoiminnan laadukkuutta tulisi tarkastella sekä opiskelijan että työmarkkinoiden näkökulmasta ja opinnäytetöiden vaikuttavuusarviointi olisi tärkeä jatkotutkimusaihe.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste