Building Sustainable Partnerships in Higher Education : key factors in partnership creation
Laaksonen, Sami (2025)
Laaksonen, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090524441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090524441
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten korkeakoulut voivat luoda kestäviä kumppanuuksia ja mitkä asiat vaikuttavat kumppanuuksien syntymiseen. Aiheen idea syntyi erään opiskeluprojektin yhteydessä, jossa Hämeen Ammattikorkeakoulu toteutti koulutusmoduulin kenialaiseen peruskouluun. Tehtävämme oli kestävästi, tavalla tai toisella, auttaa koulua.
Teoriaosuudessa käsiteltiin korkeakouluja yleisluonteisesti Suomessa, kestävyyttä, korkeakoulujen roolia kestävän kehityksen edistämisessä sekä yliopistojen ja yritysten välisiä kumppanuuksia, erityisesti kansainvälisessä kontekstissa. Lisäksi tarkasteltiin, miten koulut ja korkeakoulut voivat toimia kehitystyön välineinä matalan tulotason maissa sekä millaisia hyötyjä ja haasteita korkeakoulujen kansainväliset kumppanuudet tuottavat. Lisäksi analysoitiin suomalaisten ammattikorkeakoulujen motiiveja kansainväliseen yhteistyöhön ja strategisten allianssien merkitystä korkeakoulujen ja elinkeinoelämän välillä.
Opinnäytetyössä pääpainona oli tutkimus ja opinnäytetyön tekoa varten lähetettiin kysely, joka todettiin riittämättömäksi tarkemman analyysin saamiseksi. Luotiin vielä toinen kysely, kohdennetuilla ja vapaavalintaisella vastausmahdollisuudella. Kyselyiden linkkejä jaettiin korkeakoulun sisäisissä Microsoft Teams -kanavissa ja erilaisissa sosiaalisen median palveluissa, viestipalveluissa ja sähköpostilla. Alkuperäiseen kyselyyn vastasi kuusi vastaajaa ja toiseen kyselyyn viisi eli yhteensä 11 vastausta. Kyselyillä tutkittiin suomalaisten korkeakoulujen henkilöstön mielipiteitä korkeakoulujen kumppanuuksien syntyyn vaikuttavista tekijöistä, kumppanuuksien ylläpidosta ja haasteista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä pitäisi ottaa huomioon, kun kumppanuuden kohteena on yritys, voittoa tavoittelematon organisaatio tai toinen instituutio.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että uusien kumppanuuksien muodostumiseen vaikuttavat rahoitusmahdollisuudet, sekä henkilökunnan omat verkostot että tarkka kumppanin valintaprosessi, jossa keskeistä on yhteisten arvojen ja tavoitteiden määrittely. Opiskelijoiden osallistuminen ja pitkäaikainen sitoutuminen on myös keskeisessä roolissa kumppanuuksien syntymisessä. Korkeakoulujen kumppanuudet keskittyvät pääasiassa yrityksiin ja toisiin oppilaitoksiin, kun taas yhteistyö kansalaisjärjestöjen kanssa on harvinaisempaa. The objective of this thesis was to examine how higher education institutions can create sustainable partnerships and what factors influence the formation of such partnerships. The idea for the topic originated from a school project in which Häme University of Applied Sciences implemented a business lab module in a Kenyan primary school. The task was to support the school sustainably in one way or another.
The theoretical framework covered higher education institutions in Finland in general, sustainability, the role of higher education institutions in promoting sustainable development, and partnerships between universities and businesses, particularly in an international context. Furthermore, the study explored how schools and higher education institutions can serve as tools for development in low-income countries and what benefits and challenges international partnerships bring to higher education institutions. Additionally, the motivations of Finnish universities of applied sciences for international collaboration and the significance of strategic alliances between higher education institutions and businesses were analyzed.
The main focus of the thesis was research and a questionnaire was initially distributed for data collection. However, it was deemed insufficient for a more detailed analysis. Therefore, a second questionnaire was created, featuring targeted and open-ended response options. The questionnaire links were shared via internal Microsoft Teams channels within the university, as well as through various social media platforms, messaging services, and email. The first questionnaire received six responses, while the second received five, resulting in a total of 11 responses. These surveys examined the opinions of Finnish higher education staff on the factors influencing the formation, maintenance, and challenges of partnerships. The study also investigated key considerations when forming partnerships with businesses, non-profit organizations or other institutions.
Based on the findings, it can be concluded that the formation of new partnerships is influenced by funding opportunities, personal networks of staff members and a thorough partner selection process, where defining shared values and objectives plays a crucial role. Student involvement and long-term commitment are also essential in the establishment of partnerships. Higher education institutions primarily focus their partnerships on businesses and other educational institutions, whereas collaboration with non-governmental organizations is less common.
Teoriaosuudessa käsiteltiin korkeakouluja yleisluonteisesti Suomessa, kestävyyttä, korkeakoulujen roolia kestävän kehityksen edistämisessä sekä yliopistojen ja yritysten välisiä kumppanuuksia, erityisesti kansainvälisessä kontekstissa. Lisäksi tarkasteltiin, miten koulut ja korkeakoulut voivat toimia kehitystyön välineinä matalan tulotason maissa sekä millaisia hyötyjä ja haasteita korkeakoulujen kansainväliset kumppanuudet tuottavat. Lisäksi analysoitiin suomalaisten ammattikorkeakoulujen motiiveja kansainväliseen yhteistyöhön ja strategisten allianssien merkitystä korkeakoulujen ja elinkeinoelämän välillä.
Opinnäytetyössä pääpainona oli tutkimus ja opinnäytetyön tekoa varten lähetettiin kysely, joka todettiin riittämättömäksi tarkemman analyysin saamiseksi. Luotiin vielä toinen kysely, kohdennetuilla ja vapaavalintaisella vastausmahdollisuudella. Kyselyiden linkkejä jaettiin korkeakoulun sisäisissä Microsoft Teams -kanavissa ja erilaisissa sosiaalisen median palveluissa, viestipalveluissa ja sähköpostilla. Alkuperäiseen kyselyyn vastasi kuusi vastaajaa ja toiseen kyselyyn viisi eli yhteensä 11 vastausta. Kyselyillä tutkittiin suomalaisten korkeakoulujen henkilöstön mielipiteitä korkeakoulujen kumppanuuksien syntyyn vaikuttavista tekijöistä, kumppanuuksien ylläpidosta ja haasteista. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä pitäisi ottaa huomioon, kun kumppanuuden kohteena on yritys, voittoa tavoittelematon organisaatio tai toinen instituutio.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että uusien kumppanuuksien muodostumiseen vaikuttavat rahoitusmahdollisuudet, sekä henkilökunnan omat verkostot että tarkka kumppanin valintaprosessi, jossa keskeistä on yhteisten arvojen ja tavoitteiden määrittely. Opiskelijoiden osallistuminen ja pitkäaikainen sitoutuminen on myös keskeisessä roolissa kumppanuuksien syntymisessä. Korkeakoulujen kumppanuudet keskittyvät pääasiassa yrityksiin ja toisiin oppilaitoksiin, kun taas yhteistyö kansalaisjärjestöjen kanssa on harvinaisempaa.
The theoretical framework covered higher education institutions in Finland in general, sustainability, the role of higher education institutions in promoting sustainable development, and partnerships between universities and businesses, particularly in an international context. Furthermore, the study explored how schools and higher education institutions can serve as tools for development in low-income countries and what benefits and challenges international partnerships bring to higher education institutions. Additionally, the motivations of Finnish universities of applied sciences for international collaboration and the significance of strategic alliances between higher education institutions and businesses were analyzed.
The main focus of the thesis was research and a questionnaire was initially distributed for data collection. However, it was deemed insufficient for a more detailed analysis. Therefore, a second questionnaire was created, featuring targeted and open-ended response options. The questionnaire links were shared via internal Microsoft Teams channels within the university, as well as through various social media platforms, messaging services, and email. The first questionnaire received six responses, while the second received five, resulting in a total of 11 responses. These surveys examined the opinions of Finnish higher education staff on the factors influencing the formation, maintenance, and challenges of partnerships. The study also investigated key considerations when forming partnerships with businesses, non-profit organizations or other institutions.
Based on the findings, it can be concluded that the formation of new partnerships is influenced by funding opportunities, personal networks of staff members and a thorough partner selection process, where defining shared values and objectives plays a crucial role. Student involvement and long-term commitment are also essential in the establishment of partnerships. Higher education institutions primarily focus their partnerships on businesses and other educational institutions, whereas collaboration with non-governmental organizations is less common.
