Pankin palveluneuvojan päiväkirja
Ketola, Janne (2025)
Ketola, Janne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090524460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090524460
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä seurattiin pankin palveluneuvojan ammatillista kehittymistä kahdeksan viikon ajanjakson aikana pankin asiakaspalvelutehtävissä. Työn tavoitteena oli syventää ymmärrystä liiketalouden tradenomin ammatillisesta kasvusta tarkastelemalla kehitystä kolmen keskeisen teeman kautta, joita olivat asiakaspalvelutaidot, ongelmanratkaisutaidot ja pankkialan ymmärrys.
Opinnäytetyössä havainnollistettiin palveluneuvojan työnkuvaa ja päivittäisiä työtehtäviä pankin asiakaspalveluympäristössä, tarjoten kokonaiskuva työn luonteesta ja siihen liittyvistä ammatillisista vaatimuksista. Päivittäisiä työtehtäviä olivat asiakkaiden auttaminen pankkiasioissa puhelimitse. Ennen seurantajakson alkua arvioitiin omaa osaamistasoa, joka oli tuolloin aloittelijan tasolla.
Seurantajakso toteutettiin 17.5 –11.7.2025 välisenä aikana, yhteensä kahdeksan viikon ajanjaksolla. Jakson aikana dokumentoitiin päivittäin suoritetut työtehtävät, ja viikoittain tehtiin syvällisempi analyysi ammatillisen osaamisen ja kehittymisen näkökulmista valittujen teemojen mukaisesti. Reflektointia tukemaan hyödynnettiin alan kirjallisuutta, viranomaisten verkkolähteitä sekä muuta ajankohtaista ja luotettavaa pankkialan aineistoa
Seurantajakson päätyttyä tekijä suoritti kokonaisarvioinnin omasta ammatillisesta kehityksestään koko tarkastelujakson osalta. Merkittävimmät kehitysaskeleet havaittiin erityisesti pankkialan ymmärryksessä ja asiakaspalvelutaitojen vahvistumisessa. Lisäksi opinnäytetyön kirjoittamisprosessi ja jatkuva itsereflektointi osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi, jotka tukivat ammatillista kasvua ja syvensivät oppimisprosessia.
Opinnäytetyössä havainnollistettiin palveluneuvojan työnkuvaa ja päivittäisiä työtehtäviä pankin asiakaspalveluympäristössä, tarjoten kokonaiskuva työn luonteesta ja siihen liittyvistä ammatillisista vaatimuksista. Päivittäisiä työtehtäviä olivat asiakkaiden auttaminen pankkiasioissa puhelimitse. Ennen seurantajakson alkua arvioitiin omaa osaamistasoa, joka oli tuolloin aloittelijan tasolla.
Seurantajakso toteutettiin 17.5 –11.7.2025 välisenä aikana, yhteensä kahdeksan viikon ajanjaksolla. Jakson aikana dokumentoitiin päivittäin suoritetut työtehtävät, ja viikoittain tehtiin syvällisempi analyysi ammatillisen osaamisen ja kehittymisen näkökulmista valittujen teemojen mukaisesti. Reflektointia tukemaan hyödynnettiin alan kirjallisuutta, viranomaisten verkkolähteitä sekä muuta ajankohtaista ja luotettavaa pankkialan aineistoa
Seurantajakson päätyttyä tekijä suoritti kokonaisarvioinnin omasta ammatillisesta kehityksestään koko tarkastelujakson osalta. Merkittävimmät kehitysaskeleet havaittiin erityisesti pankkialan ymmärryksessä ja asiakaspalvelutaitojen vahvistumisessa. Lisäksi opinnäytetyön kirjoittamisprosessi ja jatkuva itsereflektointi osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi, jotka tukivat ammatillista kasvua ja syvensivät oppimisprosessia.
