Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vastuullisuusohjelman laatiminen Innoflame Oy:lle

Henttonen, Mika (2025)

 
Avaa tiedosto
Henttonen_Mika.pdf (1.529Mt)
Lataukset: 


Henttonen, Mika
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090924537
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia pk-yritykselle vastuullisuusohjelma, joka perustuu liiketoiminnan olennaisiin vastuullisuusteemoihin ja tukee yrityksen strategiaa. Tutkimuskohteena oli Innoflame Oy, joka toimii yritysten brändituotteiden ja henkilöstö- ja sidosryhmäpalkitsemisen alalla. Tutkimuksessa
tarkasteltiin, millaiset vastuullisuusteemat ovat keskeisiä Innoflamen liiketoiminnalle ja sidosryhmille, miten vastuullisuusohjelman tavoitteet tulisi asettaa tukemaan yrityksen strategiaa sekä millaisilla mittareilla vastuullisuusohjelman vaikuttavuutta voidaan seurata.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin dokumenttianalyysiä ja teemahaastatteluja. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti ESG-viitekehyksen ja kaksoisolennaisuuden periaatteen avulla. Tutkimusaineisto koostui neljän Innoflamen avainhenkilön sekä yhden ulkopuolisen vastuullisuusasiantuntijan haastatteluista sekä viidestä dokumentista: kaksoisolennaisuusanalyysistä, sidosryhmäkyselystä, yrityksen strategiasta, ympäristöpolitiikasta ja -ohjelmasta sekä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmään liittyvistä dokumenteista.

Tulosten perusteella Innoflamen keskeisiä vastuullisuusteemoja ovat ilmastovaikutusten hallinta, kiertotalous, henkilöstön hyvinvointi ja toimitusketjun vastuullisuus. Yrityksen Print On Demand -palvelukonsepti ja ”ei turhaa tavaraa” -
periaate tunnistettiin merkittäviksi kilpailueduiksi, joiden ympärille vastuullisuusohjelma voidaan rakentaa. Ohjelman vaikuttavuuden varmistamiseksi ohjelmassa tulee olla selkeät tavoitteet, mittarit ja vastuutahot.

Johtopäätöksenä esitetään, että vastuullisuusohjelman tulee integroitua saumattomasti yrityksen strategiaan ja liiketoimintamalliin sekä keskittyä olennaisimpiin vastuullisuusteemoihin. Vastuullisuusohjelma tarjoaa Innoflamelle selkeän kehyksen systemaattiselle vastuullisuustyölle ja kilpailuedun kehittämiselle.

Asiasanat: ESG-viitekehys, kestävä kehitys, olennaisuusarviointi, vastuullisuusohjelma, yritysvastuu
 
The aim of this master's thesis was to develop a sustainability program for a small and medium-sized enterprise (SME) based on material sustainability themes that support the company's strategy. The case organization was Innoflame Oy, a company operating in the field of tailored corporate brand products and HR gifts. The study examined which sustainability themes are essential for Innoflame's business and stakeholders, how sustainability objectives should be set to support the company's strategy, and which metrics can be used to monitor the effectiveness and implementation of the sustainability program.

The thesis was conducted as a qualitative case study utilizing document analysis and semi-structured interviews. The data was analyzed using a theory-guided approach with the Environmental, Social, and Governance (ESG) framework and the double materiality principle. The material consisted of interviews with four key personnel from Innoflame and one external sustainability expert, as well as five documents: a double materiality analysis, stakeholder survey, company strategy, environmental policy and program, and ISO 14001 environmental management system documentation.

Climate impact management, circular economy, employee well-being, and supply chain responsibility were identified as Innoflame’s key sustainability themes. The company's Print On Demand service model and "no unnecessary products" principle were recognized as significant competitive advantages around which the sustainability program could be built. To ensure effectiveness, the program needs to include clear objectives, metrics, and responsible parties.

The study concludes that a sustainability program must be seamlessly integrated with the company's strategy and business model while focusing on the key sustainability themes. The sustainability program provides Innoflame with
a clear framework for systematic sustainability work and for developing competitive advantage in a market where sustainability is becoming increasingly important.

Keywords: corporate sustainability, ESG framework, materiality assessment, sustainability management, sustainable development
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste