Henkilöbrändäys hyvinvointialalla
Tiala, Iida (2025)
Tiala, Iida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090924540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090924540
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee henkilöbrändäystä hyvinvointialalla keskittyen siihen, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää tehokkaasti henkilöbrändin rakentamisessa ja kehittämisessä. Tavoitteena oli laatia konkreettisia suosituksia, joita toimeksiantaja voi hyödyntää omassa liiketoiminnassaan.
Tutkimusongelmia opinnäytetyössä olivat, miten henkilöbrändiä kannattaa rakentaa digitaalisissa kanavissa, millaiset sisällöt tukevat henkilöbrändin rakentamista sekä miten henkilöbrändiä voi systemaattisesti kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin ja vertailuanalyysin avulla.
Tulosten mukaan tärkeimpinä kriteereinä hyvinvointipalveluiden tarjoajan valinnassa ovat ammattitaito ja koulutus, asiakaslähtöisyys, yksilöllisten tarpeiden huomioiminen, palvelujen saatavuus, luotettavuus, asiantunteva viestintä sekä positiivinen, maanläheinen ja rehellinen julkisuuskuva. Palveluiden hintaa ei nähty niin suurena tekijänä. Henkilöbrändin rakentumiseen vaikuttivat erityisesti oma intohimo, henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet ja yksilölliset arvot. Vertailuanalyysin tulosten perusteella pienemmillä sosiaali-sen median tileillä on sitoutuneempia kävijöitä ja seuraajia kuin isommilla.
Johtopäätöksinä todettiin, että vahva henkilöbrändi vaatii jatkuvaa strategista suunnittelua, aitoutta, asiantuntijuutta omaa tekemistä kohtaan ja aktiivista vuorovaikutusta seuraajien kanssa. Aitous ja oman elämän jakaminen sekä seuraajien mukaan ottaminen sitouttaa enemmän kuin kaukainen ja vaikeasti lähestyttävä. Näiden elementtien yhdistäminen mahdollistaa uskottavan ja erottuvan henkilöbrändin rakentamisen hyvinvointialalla.
Tutkimusongelmia opinnäytetyössä olivat, miten henkilöbrändiä kannattaa rakentaa digitaalisissa kanavissa, millaiset sisällöt tukevat henkilöbrändin rakentamista sekä miten henkilöbrändiä voi systemaattisesti kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin ja vertailuanalyysin avulla.
Tulosten mukaan tärkeimpinä kriteereinä hyvinvointipalveluiden tarjoajan valinnassa ovat ammattitaito ja koulutus, asiakaslähtöisyys, yksilöllisten tarpeiden huomioiminen, palvelujen saatavuus, luotettavuus, asiantunteva viestintä sekä positiivinen, maanläheinen ja rehellinen julkisuuskuva. Palveluiden hintaa ei nähty niin suurena tekijänä. Henkilöbrändin rakentumiseen vaikuttivat erityisesti oma intohimo, henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet ja yksilölliset arvot. Vertailuanalyysin tulosten perusteella pienemmillä sosiaali-sen median tileillä on sitoutuneempia kävijöitä ja seuraajia kuin isommilla.
Johtopäätöksinä todettiin, että vahva henkilöbrändi vaatii jatkuvaa strategista suunnittelua, aitoutta, asiantuntijuutta omaa tekemistä kohtaan ja aktiivista vuorovaikutusta seuraajien kanssa. Aitous ja oman elämän jakaminen sekä seuraajien mukaan ottaminen sitouttaa enemmän kuin kaukainen ja vaikeasti lähestyttävä. Näiden elementtien yhdistäminen mahdollistaa uskottavan ja erottuvan henkilöbrändin rakentamisen hyvinvointialalla.