Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vetäjän opas ympäristökasvatustoiminnan järjestämiseen 1.-2.-luokkalaisille

Laari, Salla (2025)

 
Avaa tiedosto
Laari_Salla.pdf (2.261Mt)
Lataukset: 


Laari, Salla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091024564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisten leikkien ja toimintojen avulla voidaan opettaa jätehuollon edistämistä Kanta-Hämeen alueen 1.–2.-luokkalaisille ja luoda opas toiminnan toteuttamiseksi. Työn toimeksiantaja oli Hämeen ammattikorkeakoulun Smart tutkimusyksikön KOTILO-hanke. Aihe sai alkunsa sekä työn tekijän, että toimeksiantajan halusta madaltaa kynnystä ympäristökasvatustoiminnan toteuttamiseksi kouluissa.

Tietoperustassa käsiteltiin ympäristökasvatusta, jätehuoltoa sekä kuluttamista. Oppaan toteuttamiseksi tehtiin asiantuntijahaastatteluita, joissa haastateltiin luokanopettajaa ja Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy:n logistiikka- ja viestintäpäällikköä. Kehitettyjen leikkien toimivuutta havainnoitiin forssalaisessa alakoulussa. Asiantuntijahaastatteluiden pohjalta kehitettiin leikkejä. Havainnoinnin ja palautelomakkeen myötä leikkejä kehitettiin paremmin ikäryhmälle soveltuvaksi. Oppaseen myös lisättiin muiden toimijoiden kehittämiä leikkejä sekä ohjeet vetäjälle, jotta kuka vain voi toteuttaa ympäristökasvatustoimintaa 1.-2.-luokkalaisille.

Oppaan ohjeistus kouluvierailun toteuttamiseksi tehtiin yksityiskohtaiseksi, ja sisältö tehtiin mahdollisimman kattavaksi sekä sovellettavaksi usealle eri oppitunnille. Leikkien vetäminen ei vaadi suuria ennakkovalmisteluja, joten sisältö on toteutettavissa melko lyhyelläkin varoitusajalla. Näiden vuoksi käyttöasteen toivotaan olevan suuri, jos saadaan tavoitettua ja innostettua potentiaaliset käyttäjät.

Opasta suositellaan testautettavaksi ja viimeisteltäväksi, jotta se soveltuu parhaalla mahdollisella tavalla ikäryhmälle ja kouluarkeen. Oppaan sanastokorttien visuaalisuutta pystyttäisiin kehittämään vaihtamalla kuvat piirrettyihin kuviin, jotka voisivat olla mielenkiintoisempia lapsille. Lisäksi sanapalapeliä voitaisiin kehittää niin, että siitä olisi helpompi sekä vaikeampi versio. Uusiotuotteen etsintä -leikin uusiotuotteet suositellaan vaihdettavaksi lasten arjessa oleviin tuotteisiin. Oppaassa voisi olla lisänä eri jätteiden kulusta kertovia satuja. Kehityksen jälkeen opasta voitaisiin jakaa Kanta-Hämeen kouluihin, paikallisille jätehuoltoyrityksille ja tarjota julkaistavaksi MAPPA.fi jakamisalustalle.
 
The commissioner of the thesis was the KOTILO project of Häme University of Applied Sciences (HAMK). The aim was to find out how to teach the promotion of waste management to the 1st and 2nd graders in the Kanta-Häme region and create a guide for organizing environmental education activities. The topic originated from the desire of both the author and the commissioner to enhance environmental education in schools.
In this study, the knowledge base covered environmental education, waste management and consumption. To create a guide, interviews were conducted with the class teacher and an expert representing Loimi-Hämeen Jätehuolto OY, a waste management company. In addition, the functionality of the developed games was observed in primary school at Forssa. Based on the expert interviews, games were then created and further developed according to the received feedback from the enquiry answers of the teacher, to be more suitable for the age group. In the final version, the guide also covered games and plays of other actors, so that any leader can implement environmental education activities for 1st and 2nd graders.
The guide’s instructions for the implementation of the school visit were written in detail, and the content was made as comprehensive and versatile as possible and applicable for several school visits and lessons. Since the plays do not need much planning and they are not time-bound, they are easy to organize without much preparation, so that as many people as possible would use the guide.
In conclusion, the guide is recommended to be tested and finalized in order to best suit the age group and schools. For example, the visuality of the vocabulary cards in the guide could be improved by changing the images to cartoon pictures that could be more interesting for children. Also, there could be both easier and more demanding versions of the jigsaw words instead of one version. In Searching for Reuse thing-play, the reused objects could be related to children’s everyday life. The guide could also be supplemented by fairy tales and stories about different wastes. After the development work, the guide could be distributed along the KOTILO project to Kanta-Häme region schools, local waste management companies and published on the MAPPA.fi network site.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste