Selainpohjaisen pukeutumispelin luominen ja julkaisu : pelin toteuttaminen Construct 3 -peliohjelmistolla ja pelin julkaisu
Haavikko, Carita (2025)
Haavikko, Carita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091124610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091124610
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja julkaista selainpohjainen pukeutumispeli käyttämällä Construct 3 -peliohjelmistoa. Pelin tavoitteena oli yhdistää viihteellinen ja yksinkertainen pelikokemus, luoda helppokäyttöinen peli ja pyrkiä tekemään pelistä mahdollisimman saavutettava.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin pelisuunnittelua yleisellä tasolla, selainpohjaisen pelin teknisiä vaatimuksia graafisten elementtien ja käytettävyyden sekä vuorovaikutuksen näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin saavutettavuuden huomiointia pelisuunnittelussa ja pelinkehityksen eettisiä näkökulmia.
Peli toteutettiin Construct 3 -peliohjelmistolla hyödyntäen drag & drop -toimintoa, jonka avulla pelaaja voi pukea kissahahmolle erilaisia asusteita. Pelin visuaaliset elementit pyrittiin optimoimaan siten, että ne toimivat sulavasti ja erottuvat taustasta sekä kissahahmosta.
Opinnäytetyö eteni vaiheittain ideoinnista ja teorian kirjoittamisesta visuaaliseen ja graafiseen suunnitteluun, jonka jälkeen peliä alettiin toteuttamaan peliohjelmistossa, huomioiden testauksen tärkeyden. Lopputuloksena syntyi toimiva ja visuaalisesti selkeä, käyttäjäystävällinen ja helppokäyttöinen selainpeli, joka julkaistiin upottamalla WordPress-sivulle.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin pelisuunnittelua yleisellä tasolla, selainpohjaisen pelin teknisiä vaatimuksia graafisten elementtien ja käytettävyyden sekä vuorovaikutuksen näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin saavutettavuuden huomiointia pelisuunnittelussa ja pelinkehityksen eettisiä näkökulmia.
Peli toteutettiin Construct 3 -peliohjelmistolla hyödyntäen drag & drop -toimintoa, jonka avulla pelaaja voi pukea kissahahmolle erilaisia asusteita. Pelin visuaaliset elementit pyrittiin optimoimaan siten, että ne toimivat sulavasti ja erottuvat taustasta sekä kissahahmosta.
Opinnäytetyö eteni vaiheittain ideoinnista ja teorian kirjoittamisesta visuaaliseen ja graafiseen suunnitteluun, jonka jälkeen peliä alettiin toteuttamaan peliohjelmistossa, huomioiden testauksen tärkeyden. Lopputuloksena syntyi toimiva ja visuaalisesti selkeä, käyttäjäystävällinen ja helppokäyttöinen selainpeli, joka julkaistiin upottamalla WordPress-sivulle.