Pelin kehittäminen ja julkaisu Steamin verkkopalveluun
Laine, Valtteri (2025)
Laine, Valtteri
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090624470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090624470
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää oma tasohyppelypeli nimeltä MonoMeal Express sekä selvittää, millaisia vaiheita pelin julkaisu Steam-alustalla edellyttää. Työssä tarkasteltiin myös, millaisia teknisiä ja luovia haasteita pelinkehitykseen liittyy sekä kuinka käyttäjätestaus tukee pelin jatkokehitystä. Työ ei toteutettu toimeksiantona, vaan se oli tekijän itsenäinen projekti, jossa yhdistyivät luova suunnittelu, tekninen toteutus ja kaupallisen julkaisemisen valmistelu. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui pelisuunnittelun periaatteiden, pelitestauksen merkityksen sekä tasohyppelypelien erityispiirteiden tarkastelusta. Lisäksi työssä käsiteltiin Steamworks-alustan
teknisiä ja sisällöllisiä ominaisuuksia pelin julkaisemisen näkökulmasta. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja sen toteutuksessa käytettiin muun muassa Unreal Engine -pelimoottoria ja Blender 3D - mallinnusohjelmaa. Pelin kehitysprosessia dokumentoitiin suunnittelusta ja toteutuksesta aina testaukseen ja julkaisun valmisteluun asti. Työn tuloksena syntyi pelattava prototyyppi, jota testattiin käyttäjillä. Testauksen avulla havaittiin
parannustarpeita erityisesti ohjattavuuden ja mekaniikkojen selkeydessä, minkä perusteella peliin tehtiin konkreettisia muutoksia. Steamworksin julkaisutyökaluihin perehdyttiin ja pelin rekisteröinti alustalle toteutettiin, mutta julkaisu ei vielä ehtinyt tapahtua työn aikarajojen puitteissa. Työ osoitti, että pelin kehittäminen ja julkaisu vaativat sekä teknistä osaamista että realistista aikataulutusta. Vaikka peli ei valmistunut julkaisukelpoiseksi opinnäytetyön aikana, työ loi vahvan perustan sen viimeistelylle ja antoi
tekijälle arvokasta kokemusta pelinkehityksen kokonaisprosessista.
teknisiä ja sisällöllisiä ominaisuuksia pelin julkaisemisen näkökulmasta. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja sen toteutuksessa käytettiin muun muassa Unreal Engine -pelimoottoria ja Blender 3D - mallinnusohjelmaa. Pelin kehitysprosessia dokumentoitiin suunnittelusta ja toteutuksesta aina testaukseen ja julkaisun valmisteluun asti. Työn tuloksena syntyi pelattava prototyyppi, jota testattiin käyttäjillä. Testauksen avulla havaittiin
parannustarpeita erityisesti ohjattavuuden ja mekaniikkojen selkeydessä, minkä perusteella peliin tehtiin konkreettisia muutoksia. Steamworksin julkaisutyökaluihin perehdyttiin ja pelin rekisteröinti alustalle toteutettiin, mutta julkaisu ei vielä ehtinyt tapahtua työn aikarajojen puitteissa. Työ osoitti, että pelin kehittäminen ja julkaisu vaativat sekä teknistä osaamista että realistista aikataulutusta. Vaikka peli ei valmistunut julkaisukelpoiseksi opinnäytetyön aikana, työ loi vahvan perustan sen viimeistelylle ja antoi
tekijälle arvokasta kokemusta pelinkehityksen kokonaisprosessista.
