Kestävä koulu – opettajien ajatuksia ja käsitteen tarkastelua
Hannula, Roosa (2025)
Hannula, Roosa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091324662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091324662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opettajien ajatuksia Kestävästä koulusta sekä luoda määritelmä sen käsitteelle kootun tietoperustan sekä toteutetun tutkimuksen avulla. Työn toimeksiantaja oli Komentosilta – Kestävän sivistyksen rehtoriverkosto -hanke. Komentosilta on Oulun kaupungin ohjaama rehtoriverkosto, jonka tavoitteena on auttaa rehtoreita ohjaamaan kouluja kohti kestävää toimintakulttuuria.
Työssä tutustuttiin kestävyyden eri ulottuvuuksiin, Agenda 2030 tavoitteisiin, opetussuunnitelmaan ja lainsäädäntöön sekä aiempiin määritelmiin Kestävästä koulusta. Käsitellyt aiemmat määritelmät olivat Vihreä lippu -ohjelma, Kestävä koulu -ohjelma sekä Hämeenlinnan kestävän elämäntavan opinpolku. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen ja menetelmäksi valittiin haastattelut. Työssä haastateltiin neljää opettajaa. Haastatteluiden avulla selvitettiin mitä opettajat ajattelevat Kestävä koulu -käsitteestä sekä, mitkä tekijät ja toimenpiteet tekevät heidän näkökulmastaan koulusta kestävän. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Haastatteluaineiston avulla pystyttiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Opettajien ajatukset Kestävästä koulusta oli hyvin samankaltaisia. Opettajien vastaukset jaoteltiin teemoihin, jotka ovat luonnonvarojen kestävä käyttö, sosiaalinen kestävyys ja hyvinvointi, oppilaiden osallistaminen ja ymmärryksen luominen sekä suuret ryhmäkoot ja niiden aiheuttamat haasteet.
Opettajien ajatusten ja aiempien määritelmien avulla saatiin luotua määritelmä Kestävä koulu käsitteelle. Sen mukaan Kestävä koulu on fyysisen tilan lisäksi toimintakulttuuri, jossa kestävyyden kaikki osa-alueet otetaan arkisten tekojen ja valintojen kautta huomioon. Tulosten tarkastelussa huomattiin, että kaikkia kestävyyden ulottuvuuksia ei huomioitu tutkimuksessa eikä aiemmissa määritelmissä yhtä laajasti. Opinnäytetyö onkin hyvä pohja jatkotutkimukselle, jossa kestävyyden ulottuvuuksiin ja niiden huomioimiseen Kestävässä koulussa voitaisiin syventyä enemmän. The commissioner of the thesis was the Komentosilta project that is directed by the City of Oulu. The goal of the project is to help principals make schools more sustainable. Therefore, the aim of the thesis was to clarify teachers’ thoughts about sustainable school, and to create a definition of a sustainable school concept.
This study explored the dimension of sustainability, the Agenda 2030 goals, national curriculum, legislation and the previous definitions of sustainable school such as Vihreä lippu (Greed Flag) programme, Kestävä koulu (Sustainable School) programme and Sustainable lifestyle path of Hämeenlinna. Interviews were chosen as the research method including interviews with four teachers. The aim was to find out what teachers think about the concept sustainability in school and which actions and factors make school sustainable from their point of view. The analysis of the materials was conducted by using theme analysis.
The material of the interviews was used to answer the research questions. The teachers’ thoughts about sustainable schools were similar. The main themes of the answers were sustainable use of natural resources, social sustainability and well-being, inclusion and creating an understanding and the challenges caused by large group sizes.
As a result, it was possible to create a concept of the sustainable school using teachers’ thoughts and previous definitions. According to it, in addition to physical space, the Sustainable school is an operating culture in which all aspects of sustainability are taken into account through everyday actions and choices. In the review of the results, it was found that not all dimensions of sustainability were taken into account in the study and previous definitions to the same extent. The thesis is therefore a good basis for further research, in which the dimensions of sustainability and their effects on sustainable school can be further studied and determined.
Työssä tutustuttiin kestävyyden eri ulottuvuuksiin, Agenda 2030 tavoitteisiin, opetussuunnitelmaan ja lainsäädäntöön sekä aiempiin määritelmiin Kestävästä koulusta. Käsitellyt aiemmat määritelmät olivat Vihreä lippu -ohjelma, Kestävä koulu -ohjelma sekä Hämeenlinnan kestävän elämäntavan opinpolku. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen ja menetelmäksi valittiin haastattelut. Työssä haastateltiin neljää opettajaa. Haastatteluiden avulla selvitettiin mitä opettajat ajattelevat Kestävä koulu -käsitteestä sekä, mitkä tekijät ja toimenpiteet tekevät heidän näkökulmastaan koulusta kestävän. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Haastatteluaineiston avulla pystyttiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin. Opettajien ajatukset Kestävästä koulusta oli hyvin samankaltaisia. Opettajien vastaukset jaoteltiin teemoihin, jotka ovat luonnonvarojen kestävä käyttö, sosiaalinen kestävyys ja hyvinvointi, oppilaiden osallistaminen ja ymmärryksen luominen sekä suuret ryhmäkoot ja niiden aiheuttamat haasteet.
Opettajien ajatusten ja aiempien määritelmien avulla saatiin luotua määritelmä Kestävä koulu käsitteelle. Sen mukaan Kestävä koulu on fyysisen tilan lisäksi toimintakulttuuri, jossa kestävyyden kaikki osa-alueet otetaan arkisten tekojen ja valintojen kautta huomioon. Tulosten tarkastelussa huomattiin, että kaikkia kestävyyden ulottuvuuksia ei huomioitu tutkimuksessa eikä aiemmissa määritelmissä yhtä laajasti. Opinnäytetyö onkin hyvä pohja jatkotutkimukselle, jossa kestävyyden ulottuvuuksiin ja niiden huomioimiseen Kestävässä koulussa voitaisiin syventyä enemmän.
This study explored the dimension of sustainability, the Agenda 2030 goals, national curriculum, legislation and the previous definitions of sustainable school such as Vihreä lippu (Greed Flag) programme, Kestävä koulu (Sustainable School) programme and Sustainable lifestyle path of Hämeenlinna. Interviews were chosen as the research method including interviews with four teachers. The aim was to find out what teachers think about the concept sustainability in school and which actions and factors make school sustainable from their point of view. The analysis of the materials was conducted by using theme analysis.
The material of the interviews was used to answer the research questions. The teachers’ thoughts about sustainable schools were similar. The main themes of the answers were sustainable use of natural resources, social sustainability and well-being, inclusion and creating an understanding and the challenges caused by large group sizes.
As a result, it was possible to create a concept of the sustainable school using teachers’ thoughts and previous definitions. According to it, in addition to physical space, the Sustainable school is an operating culture in which all aspects of sustainability are taken into account through everyday actions and choices. In the review of the results, it was found that not all dimensions of sustainability were taken into account in the study and previous definitions to the same extent. The thesis is therefore a good basis for further research, in which the dimensions of sustainability and their effects on sustainable school can be further studied and determined.
