Lääkelaskenta aikuisten hoitotyössä - oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Alho, Ira; Järvenpää, Tarja; Piira, Marjo (2025)
Alho, Ira
Järvenpää, Tarja
Piira, Marjo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091524709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091524709
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli lääkelaskenta aikuisten hoitotyössä. Työn tavoitteena oli tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoille oppimateriaali, joka tukee oppimista, vahvistaa potilasturvallisuutta ja vähentää epävarmuutta lääkelaskentaan liittyen. Tarkoituksena oli kehittää selkeä ja monipuolinen oppimiskokonaisuus, joka koostuu kolmesta opetusvideosta sekä kirjallisesta materiaalista.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu, ja työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä vastaamaan sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimistarpeisiin. Menetelmänä käytettiin toiminnallista lähestymistapaa, jossa kehitettiin konkreettinen tuotos työelämän käyttöön. Työn tietoperusta rakentui turvallisen lääkehoidon, lääkelaskennan sekä opetusvideoiden pedagogisen hyödyntämisen teemoista. Aineisto kerättiin monipuolisista, kotimaisista ja kansainvälisistä luotettavista lähteistä.
Opetusvideot käsittelevät paperilla laskettavia lääkelaskutehtäviä, jotka liittyvät liuoksen valmistamiseen, liuoksen laimentamiseen laimennuskaavan avulla sekä infuusioliuosten tiputusnopeuksien laskemiseen. Videoiden suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin hyvän opetusvideon periaatteita. Valmiit opetusvideot tallennettiin Kalturaan.
Työn tuloksena syntyi käytännönläheinen oppimateriaali, joka tukee sekä itsenäistä opiskelua että opetuskäyttöä lääkelaskennan opetuksessa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että selkeästi jäsennelty ja visuaalisesti havainnollistava materiaali parantaa opiskelijoiden lääkelaskennan osaamista, lisää oppimismotivaatiota ja vastaa tarpeeseen saada käytännönläheistä, selkeää opetusta. Tuotos edistää potilasturvallisuutta ja auttaa vähentämään lääkelaskentavirheitä tulevassa hoitotyössä.
Oppimateriaali tarjoaa mahdollisuuksia myös opetuksen kehittämiseen ja laajempaan hyödyntämiseen tulevaisuudessa. Sitä voidaan käyttää osana sairaanhoitajakoulutuksen lääkelaskennan opintojaksoja sekä itsenäisen opiskelun tukena, ja sen sisältöä on mahdollista päivittää vastaamaan muuttuvia opetustarpeita. Työ osoittaa, että selkeän ja käytännönläheisen oppimateriaalin kehittäminen on merkittävä osa potilasturvallisuuden edistämistä sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen vahvistamista.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu, ja työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä vastaamaan sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimistarpeisiin. Menetelmänä käytettiin toiminnallista lähestymistapaa, jossa kehitettiin konkreettinen tuotos työelämän käyttöön. Työn tietoperusta rakentui turvallisen lääkehoidon, lääkelaskennan sekä opetusvideoiden pedagogisen hyödyntämisen teemoista. Aineisto kerättiin monipuolisista, kotimaisista ja kansainvälisistä luotettavista lähteistä.
Opetusvideot käsittelevät paperilla laskettavia lääkelaskutehtäviä, jotka liittyvät liuoksen valmistamiseen, liuoksen laimentamiseen laimennuskaavan avulla sekä infuusioliuosten tiputusnopeuksien laskemiseen. Videoiden suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin hyvän opetusvideon periaatteita. Valmiit opetusvideot tallennettiin Kalturaan.
Työn tuloksena syntyi käytännönläheinen oppimateriaali, joka tukee sekä itsenäistä opiskelua että opetuskäyttöä lääkelaskennan opetuksessa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että selkeästi jäsennelty ja visuaalisesti havainnollistava materiaali parantaa opiskelijoiden lääkelaskennan osaamista, lisää oppimismotivaatiota ja vastaa tarpeeseen saada käytännönläheistä, selkeää opetusta. Tuotos edistää potilasturvallisuutta ja auttaa vähentämään lääkelaskentavirheitä tulevassa hoitotyössä.
Oppimateriaali tarjoaa mahdollisuuksia myös opetuksen kehittämiseen ja laajempaan hyödyntämiseen tulevaisuudessa. Sitä voidaan käyttää osana sairaanhoitajakoulutuksen lääkelaskennan opintojaksoja sekä itsenäisen opiskelun tukena, ja sen sisältöä on mahdollista päivittää vastaamaan muuttuvia opetustarpeita. Työ osoittaa, että selkeän ja käytännönläheisen oppimateriaalin kehittäminen on merkittävä osa potilasturvallisuuden edistämistä sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen vahvistamista.