Rakenna itsesi : henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Neuvonen, Aino-Maija (2015)
Neuvonen, Aino-Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285258
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yksityishenkilö voi rakentaa tietoisesti omaa brändiään sosiaalisessa mediassa. Samalla opinnäytetyössä oli tarkoituksena esitellä henkilöbrändin termi ja merkitys niin ihmiselle, työyhteisölle kuin sosiaaliselle medialle sisällöntuottajana.
Henkilöbrändi on ihmisen maineen, imagon ja taitojen yhteenveto, jolle on syntynyt jonkinasteinen tunnettuus laajemmassa sosiaalisessa mittakaavassa. Ennen tällaisia henkilöbrändejä näkyi lähinnä politiikassa, mutta sosiaalisen median ansiosta myös yhä kasvavassa määrin muissa viitekehyksissä.
Opinnäytetyö esittää, että henkilöbrändin rakentaminen alkaa yksityishenkilön omasta sisältöstrategiasta. Brändääjän pitää määritellä lähtökohdat, tavoitteet ja kohderyhmä. Sisältöstrategia auttaa brändin viestin terävöittämisessä, jolloin henkilöbrändi pysyy yhtenäisenä. Sosiaalisessa mediassa brändi kannattaa keskittää muutamiin kanaviin kerrallaan. Lähes kaikkia onnistuneita henkilöbrändejä yhdistää Suomessa se, että he tuottavat laadukasta sisältöä aktiivisesti eri medioihin. Henkilöbrändin kannalta on tärkeää, että se luo aktiivisesti uutta sisältöä kohderyhmälleen. Henkilöbrändin luoma sisältö on kuin yrityksen tuote. Sosiaalinen media on sosiaalinen portaali, jossa ihmisten kanssa kanssakäyminen on tärkeää. Verkostojen kasvattaminen on avainasemassa henkilöbrändin kehittämiseen.
Onnistunut henkilöbrändi seuraa kehitystään sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä on esitetty, mitä asioita henkilöbrändin on analysoitava ja tarkasteltava, kun halutaan selvittää oman brändäyksen onnistumista.
Sosiaalinen media saa sisältönsä henkilöbrändeistä. Tulevaisuudessa niiden määrän voikin odottaa kasvavan.
Henkilöbrändi on ihmisen maineen, imagon ja taitojen yhteenveto, jolle on syntynyt jonkinasteinen tunnettuus laajemmassa sosiaalisessa mittakaavassa. Ennen tällaisia henkilöbrändejä näkyi lähinnä politiikassa, mutta sosiaalisen median ansiosta myös yhä kasvavassa määrin muissa viitekehyksissä.
Opinnäytetyö esittää, että henkilöbrändin rakentaminen alkaa yksityishenkilön omasta sisältöstrategiasta. Brändääjän pitää määritellä lähtökohdat, tavoitteet ja kohderyhmä. Sisältöstrategia auttaa brändin viestin terävöittämisessä, jolloin henkilöbrändi pysyy yhtenäisenä. Sosiaalisessa mediassa brändi kannattaa keskittää muutamiin kanaviin kerrallaan. Lähes kaikkia onnistuneita henkilöbrändejä yhdistää Suomessa se, että he tuottavat laadukasta sisältöä aktiivisesti eri medioihin. Henkilöbrändin kannalta on tärkeää, että se luo aktiivisesti uutta sisältöä kohderyhmälleen. Henkilöbrändin luoma sisältö on kuin yrityksen tuote. Sosiaalinen media on sosiaalinen portaali, jossa ihmisten kanssa kanssakäyminen on tärkeää. Verkostojen kasvattaminen on avainasemassa henkilöbrändin kehittämiseen.
Onnistunut henkilöbrändi seuraa kehitystään sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä on esitetty, mitä asioita henkilöbrändin on analysoitava ja tarkasteltava, kun halutaan selvittää oman brändäyksen onnistumista.
Sosiaalinen media saa sisältönsä henkilöbrändeistä. Tulevaisuudessa niiden määrän voikin odottaa kasvavan.