Esihenkilöt ja valmentajat osaamisen kehittäjinä yrityksessä X
Hjelt, Milla (2025)
Hjelt, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091524688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091524688
Tiivistelmä
Nykyisen työelämän jatkuva muutos ja nopea kehittyminen korostavat osaamisen kehittämisen merkitystä
työelämässä. Osaamisesta on muodostunut keskeinen kilpailuetu niin yksilöille kuin organisaatioillekin. Organisaatioista on tullut tärkeitä oppimispaikkoja ja osaamisen kehittämisen mahdollistajia.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten esihenkilöiden ja valmentajien roolit sekä työnjako ja niiden toteuttamiseen vaaditut menetelmät vaikuttavat henkilöstön osaamisen kehittämiseen toimeksiantajayrityksessä X.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten osaamista kehitetään esihenkilöiden ja valmentajien toimesta työntekijöiden uran aikana niin yksilö-, tiimi-, kuin organisaatiotasolla ja miten sitä voitaisi kehittää
edelleen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ajankohtaista ja alaa kehittävää tietoa siitä, miten esihenkilöiden ja valmentajien rooleja ja sen toteuttamiseen vaadittuja menetelmiä voidaan hyödyntää tehokkaasti henkilöstön osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja avointa kyselylomaketta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat toimeksiantajayritys X:n esihenkilöt ja valmentajat. Yhteensä tutkimukseen osallistui kuusi henkilöä, joista neljä olivat esihenkilöasemassa ja kaksi toimivat valmentajina. Haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2025
ryhmähaastatteluina, joihin saatiin neljä osallistujaa ja kyselylomakkeella kerättiin aineisto kahdelta osallistujalta huhtikuussa 2025. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin laadullisin menetelmin hyödyntäen sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että esihenkilöiden ja valmentajien roolit olivat toisiaan täydentäviä ja kerroksellisia.
Esihenkilöt keskittyivät enemmän pitkän aikavälin suunnitteluun, osaamisen kehittämisen suuntaamiseen
ja strategian käytäntöön viemiseen, kun taas valmentajat toteuttivat osaamisen kehittämistä työn arjessa.
Tulosten ja teorian perusteella toimeksiantajayritykselle X esitettiin kehittämisehdotuksia, jotka voivat toimia pohjana kehittämistoiminnalle. Kehittämisehdotukset tähtäävät työnjaon selkeyttämiseen sekä suunnitelmallisuuden lisäämiseen osaamisen kehittämisessä.
työelämässä. Osaamisesta on muodostunut keskeinen kilpailuetu niin yksilöille kuin organisaatioillekin. Organisaatioista on tullut tärkeitä oppimispaikkoja ja osaamisen kehittämisen mahdollistajia.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten esihenkilöiden ja valmentajien roolit sekä työnjako ja niiden toteuttamiseen vaaditut menetelmät vaikuttavat henkilöstön osaamisen kehittämiseen toimeksiantajayrityksessä X.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten osaamista kehitetään esihenkilöiden ja valmentajien toimesta työntekijöiden uran aikana niin yksilö-, tiimi-, kuin organisaatiotasolla ja miten sitä voitaisi kehittää
edelleen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ajankohtaista ja alaa kehittävää tietoa siitä, miten esihenkilöiden ja valmentajien rooleja ja sen toteuttamiseen vaadittuja menetelmiä voidaan hyödyntää tehokkaasti henkilöstön osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja avointa kyselylomaketta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat toimeksiantajayritys X:n esihenkilöt ja valmentajat. Yhteensä tutkimukseen osallistui kuusi henkilöä, joista neljä olivat esihenkilöasemassa ja kaksi toimivat valmentajina. Haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2025
ryhmähaastatteluina, joihin saatiin neljä osallistujaa ja kyselylomakkeella kerättiin aineisto kahdelta osallistujalta huhtikuussa 2025. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin laadullisin menetelmin hyödyntäen sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että esihenkilöiden ja valmentajien roolit olivat toisiaan täydentäviä ja kerroksellisia.
Esihenkilöt keskittyivät enemmän pitkän aikavälin suunnitteluun, osaamisen kehittämisen suuntaamiseen
ja strategian käytäntöön viemiseen, kun taas valmentajat toteuttivat osaamisen kehittämistä työn arjessa.
Tulosten ja teorian perusteella toimeksiantajayritykselle X esitettiin kehittämisehdotuksia, jotka voivat toimia pohjana kehittämistoiminnalle. Kehittämisehdotukset tähtäävät työnjaon selkeyttämiseen sekä suunnitelmallisuuden lisäämiseen osaamisen kehittämisessä.