Päivystyksen hoidon tarpeen arvioinnin kehittäminen sairaanhoitajan näkökulmasta
Koskinen, Anita (2025)
Koskinen, Anita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824811
Tiivistelmä
Hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi (HTA) on keskeinen osa päivystyspoliklinikan toimintaa, ja sen suorittaa sairaanhoitaja jokaiselle potilaalle. Arvioinnin onnistuminen vaikuttaa suoraan potilaan ohjautumiseen oikeaan hoitopaikkaan sekä koko päivystyksen sujuvuuteen. HTA edellyttää sairaanhoitajalta vahvaa kliinistä osaamista, kokemusta ja palvelurakenteen tuntemusta. Päivystyshoito työssä sairaanhoitajilta vaaditaan kykyä tehdä nopeita päätöksiä, tunnistaa hätätilapotilaat ja toimia moniammatillisessa tiimissä usein paineen alla. Uusien työntekijöiden perehdytys sekä sairaanhoitajien jatkuva koulutus on tärkeää potilasturvallisuuden ja hoidon laadun varmistamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajien näkemyksiä HTA-prosessin sujuvuutta edistävistä ja hankaloittavista tekijöistä sekä tuottaa kehittämisehdotuksia HTA-prosessiin ja koulutukseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, ja kohderyhmänä olivat yliopistollisen sairaalan päivystyksessä HTA-tehtävissä toimivat sairaanhoitajat (N=73).
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että hoidon tarpeen arviointia tukevat ja hankaloittavat tekijät muodostavat moniulotteisen ja toisiinsa kytkeytyvän kokonaisuuden. Hoidon tarpeen arviointityön kehittäminen edellyttää sekä yksilöllisen osaamisen vahvistamista, että rakenteellisten ja toiminnallisten esteiden tunnistamista ja poistamista. Hoitajat toivat esiin tarpeen koulutukselle, joka ei ainoastaan päivitä tietoa, vaan myös vahvistaa ammatillista varmuutta, tukee päätöksentekoa ja edistää moniammatillista yhteistyötä. Teknologian osalta korostui käyttäjälähtöisyyden merkitys: järjestelmien tulisi aidosti tukea arviointityötä ilman, että ne lisäävät hallinnollista kuormitusta. Tulokset korostavat tarvetta kehittää koulutuksen ja tuen rakenteita systemaattisesti sekä suunnitella teknologisia ratkaisuja, jotka vastaavat terveydenhuollon arjen tarpeisiin ja parantavat arviointityön laatua, sujuvuutta ja potilasturvallisuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajien näkemyksiä HTA-prosessin sujuvuutta edistävistä ja hankaloittavista tekijöistä sekä tuottaa kehittämisehdotuksia HTA-prosessiin ja koulutukseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, ja kohderyhmänä olivat yliopistollisen sairaalan päivystyksessä HTA-tehtävissä toimivat sairaanhoitajat (N=73).
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että hoidon tarpeen arviointia tukevat ja hankaloittavat tekijät muodostavat moniulotteisen ja toisiinsa kytkeytyvän kokonaisuuden. Hoidon tarpeen arviointityön kehittäminen edellyttää sekä yksilöllisen osaamisen vahvistamista, että rakenteellisten ja toiminnallisten esteiden tunnistamista ja poistamista. Hoitajat toivat esiin tarpeen koulutukselle, joka ei ainoastaan päivitä tietoa, vaan myös vahvistaa ammatillista varmuutta, tukee päätöksentekoa ja edistää moniammatillista yhteistyötä. Teknologian osalta korostui käyttäjälähtöisyyden merkitys: järjestelmien tulisi aidosti tukea arviointityötä ilman, että ne lisäävät hallinnollista kuormitusta. Tulokset korostavat tarvetta kehittää koulutuksen ja tuen rakenteita systemaattisesti sekä suunnitella teknologisia ratkaisuja, jotka vastaavat terveydenhuollon arjen tarpeisiin ja parantavat arviointityön laatua, sujuvuutta ja potilasturvallisuutta.