Tietoverkko-opetuksen kehittäminen yritys- ja organisaatiolähtöisesti
Tammelin, Tuomas (2025)
Tammelin, Tuomas
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091624744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091624744
Tiivistelmä
Digitalisaation takia maailma muuttuu koko ajan riippuvaisemmaksi tietoverkoista. Verkkoliikenteen määrän kasvun takia tietoverkkoala on jatkuvassa kehityksessä. Siitä syystä myös korkeakouluissa opetettavan tietoverkkotekniikan-opetuksen on vastattava työelämän koko ajan muuttuvia tarpeita.
Opinnäytetyössä analysoitiin toimeksiantajan Jyväskylän ammattikorkeakoulun nykyisen tieto- ja viestintätekniikan opetussuunnitelman tietoverkkotekniikkaan liittyvien opintojaksojen sisältöä. Työelämän vaatimukset pyrittiin saamaan tutkimukseen tekemällä kyselytutkimus tietoverkkoalan yrityksille ja organisaatioille.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että Jamkin tietoverkkotekniikan-opetus antaa hyvät valmiudet työelämään valmistuville opiskelijoille, mutta tulevaisuutta ajatellen opetussuunnitelmassa on päivitettävää ja lisättävää. Yritysten ja organisaatioiden vastauksien pohjalta todettiin kyberturvallisuuden, pilviverkkoteknologioiden sekä verkkojen automatisaation tärkeys opetuksessa.
Lopputuloksena saatiin kehitysehdotuksia opintosuunnitelmaan, jotka pohjautuivat analysoituun opetussuunnitelmaan ja kyselyn vastauksiin. Kehitysehdotus piti sisällään lisääntynyttä kyberturvallisuuden, pilviverkkoteknologioiden, kestävän kehityksen ja verkkojen automatisoinnin opetusta. Kehitysehdotuksen pohjalta voidaan lähteä rakentamaan uutta opetussuunnitelmaa tulevaisuudessa. The world is becoming more dependent on data networks because of digitalization. The data network industry is continuously changing to keep up with the growing demand for internet traffic. Therefore, universities must update their curriculums regarding data network technologies to match the needs of working life.
The curriculum of Jyväskylä university of applied sciences regarding data network courses was analyzed. Views and needs of companies and organizations were gathered with a survey that consisted of questions about the field of data networks.
The curriculum was found to give great knowledge and skills to alumni graduating from Jyväskylä university of applied sciences. There were still things to add and update in the curriculum. Based on the answers of the survey, cyber security, cloud networking technologies and network automatization are very important topics to teach to students.
As a result, suggestions for improvements were given based on the analyzed curriculum and survey results. The suggestions were about increasing courses or adding material to current courses in the following topics: Cyber security, Sustainable development, Cloud networking technologies and network automatization. New curriculum in the future can be influenced by these suggestions.
Opinnäytetyössä analysoitiin toimeksiantajan Jyväskylän ammattikorkeakoulun nykyisen tieto- ja viestintätekniikan opetussuunnitelman tietoverkkotekniikkaan liittyvien opintojaksojen sisältöä. Työelämän vaatimukset pyrittiin saamaan tutkimukseen tekemällä kyselytutkimus tietoverkkoalan yrityksille ja organisaatioille.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että Jamkin tietoverkkotekniikan-opetus antaa hyvät valmiudet työelämään valmistuville opiskelijoille, mutta tulevaisuutta ajatellen opetussuunnitelmassa on päivitettävää ja lisättävää. Yritysten ja organisaatioiden vastauksien pohjalta todettiin kyberturvallisuuden, pilviverkkoteknologioiden sekä verkkojen automatisaation tärkeys opetuksessa.
Lopputuloksena saatiin kehitysehdotuksia opintosuunnitelmaan, jotka pohjautuivat analysoituun opetussuunnitelmaan ja kyselyn vastauksiin. Kehitysehdotus piti sisällään lisääntynyttä kyberturvallisuuden, pilviverkkoteknologioiden, kestävän kehityksen ja verkkojen automatisoinnin opetusta. Kehitysehdotuksen pohjalta voidaan lähteä rakentamaan uutta opetussuunnitelmaa tulevaisuudessa.
The curriculum of Jyväskylä university of applied sciences regarding data network courses was analyzed. Views and needs of companies and organizations were gathered with a survey that consisted of questions about the field of data networks.
The curriculum was found to give great knowledge and skills to alumni graduating from Jyväskylä university of applied sciences. There were still things to add and update in the curriculum. Based on the answers of the survey, cyber security, cloud networking technologies and network automatization are very important topics to teach to students.
As a result, suggestions for improvements were given based on the analyzed curriculum and survey results. The suggestions were about increasing courses or adding material to current courses in the following topics: Cyber security, Sustainable development, Cloud networking technologies and network automatization. New curriculum in the future can be influenced by these suggestions.
