Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Miten kielen kehitystä tuetaan varhaiskasvatuksessa?

Aho, Milla; Viljanen, Karita (2025)

 
Avaa tiedosto
Aho_Viljanen.pdf (624.6Kt)
Lataukset: 


Aho, Milla
Viljanen, Karita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824816
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen tarkoituksena oli selvittää, miten kielen kehitystä tuetaan varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia keinoja ja menetelmiä varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstö käyttää lapsen kielen kehityksen tukemisessa sekä mitä merkitystä kasvattajien ja lasten välisellä vuorovaikutuksella on. Opinnäytetyön tilaajana toimi Nokian kaupunki.
Tietoperustana avattiin kielen kehitystä varhaislapsuudessa sekä kielen kehityksen tukemista varhaiskasvatuksessa. Tietoperustassa hyödynnettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, varhaiskasvatuslakia, tutkimusperustaista kirjallisuutta ja verkkolähteitä sekä pro gradu -tutkielmia. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Kyselyn avulla selvitettiin vastausta kahteen tutkimuskysymykseen: “Miten varhaiskasvattajat tukevat lasten kielen kehitystä?” sekä “Miten vuorovaikutus arjen tilanteissa tukee lasten kielen kehitystä kasvattajien näkemysten mukaan?”. Kysely koostui avoimista kysymyksistä, joihin saatiin 12 vastausta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tulokset jaettiin kahteen alalukuun, joissa käsiteltiin kielen kehityksen tukemista käytännössä sekä vuorovaikutusta arjen tilanteissa. Tutkimuksen aineistosta ilmeni kielen kehityksen tukemisessa käytettävistä menetelmistä keskeisimpinä loruttelu, kirjojen lukeminen, laulaminen ja suujumppa. Lisäksi vastaajat pitivät tärkeänä selkeän puheen käyttöä ja sanoittamista arjen tilanteissa. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksessa hyödynnetään myös kuvatukea, kuten kuvakortteja ja kuvallisia ohjeita. Arjen vuorovaikutustilanteiden koettiin olevan merkittäviä hetkiä lapsen kielen kehityksen tukemisessa. Näissä tilanteissa lapsen kanssa ollaan usein kahden kesken tai pienryhmässä, mikä mahdollistaa yksilöllisen kielellisen vuorovaikutuksen. Tulosten perusteella kasvattajat kokivat oman toimintansa ja vuorovaikutustapansa olevan merkittäviä lapsen kielen kehityksen tukemisessa. Yllättäen kyselyn vastauksissa ei mainittu lainkaan kielen kehityksen havainnointia ja dokumentointia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste