Hallinnollinen öljypäästömaksu ja öljypäästöjen kehitys vuosina 2014–2024
Kuokkanen, Jari (2025)
Kuokkanen, Jari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091724790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091724790
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hallinnollista öljypäästömaksun toimivuutta osana Suomen merellistä ympäristönsuojelua vuosina 2014–2024. Tarkastelun kohteena on öljypäästömaksun tehokkuus sanktiojärjestelmänä, sen vaikutukset päästöihin sekä suhde rikosoikeudellisiin seuraamuksiin. Tässä työssä analysoidaan myös vuoden 2025 alussa voimaan tullutta EU:n alusjätedirektiivin muutosta, joka laajentaa hallinnollisten seuraamusten soveltamisalaa kattamaan kaikki MARPOL-liitteiden päästöt. Tämä muutos vaikuttaa merkittävästi Suomen kansalliseen lainsäädäntöön ja sen seuraamusjärjestelmään sekä tarjoaa mahdollisuuden kehittää Suomessa nykyistä järjestelmää kattavammaksi ja yhtenäisemmäksi.
Tutkimusmenetelminä on käytetty viranomaishaastatteluja, tilastollista aineistoa ja oikeudellista aineistoa, jotka yhdessä tarjoavat monipuolisen kuvan nykyjärjestelmän toimivuudesta ja kehitystarpeista. Tulokset osoittavat, että hallinnollinen öljypäästömaksu on toimiva ja nopea keino puuttua laittomiin päästöihin ilman raskasta rikosprosessia. Maksu perustuu objektiiviseen näyttöön, mikä helpottaa seuraamusten määräämistä. Kuitenkin maksun käyttö ja sen määrääminen on ollut vähäistä, mikä viittaa siihen, että järjestelmää ei hyödynnetä nykyisellään täysimittaisesti.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että maksujärjestelmää tulisi kehittää kattamaan myös muut MARPOL-liitteiden päästöt yhtenäisen hallinnollisen seuraamusmallin avulla. Lisäksi on tarpeen lisätä viranomaisresursseja, parantaa koulutusta ja selkeyttää maksutaulukoita sekä harkita maksujen tason korottamista, jotta seuraamuksilla olisi tehokas pelotevaikutus. Tämä edistäisi Itämeren ympäristönsuojelua ja helpottaisi viranomaisten mahdollisuuksia puuttua haitallisiin päästöihin meriliikenteessä.
Tutkimusmenetelminä on käytetty viranomaishaastatteluja, tilastollista aineistoa ja oikeudellista aineistoa, jotka yhdessä tarjoavat monipuolisen kuvan nykyjärjestelmän toimivuudesta ja kehitystarpeista. Tulokset osoittavat, että hallinnollinen öljypäästömaksu on toimiva ja nopea keino puuttua laittomiin päästöihin ilman raskasta rikosprosessia. Maksu perustuu objektiiviseen näyttöön, mikä helpottaa seuraamusten määräämistä. Kuitenkin maksun käyttö ja sen määrääminen on ollut vähäistä, mikä viittaa siihen, että järjestelmää ei hyödynnetä nykyisellään täysimittaisesti.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että maksujärjestelmää tulisi kehittää kattamaan myös muut MARPOL-liitteiden päästöt yhtenäisen hallinnollisen seuraamusmallin avulla. Lisäksi on tarpeen lisätä viranomaisresursseja, parantaa koulutusta ja selkeyttää maksutaulukoita sekä harkita maksujen tason korottamista, jotta seuraamuksilla olisi tehokas pelotevaikutus. Tämä edistäisi Itämeren ympäristönsuojelua ja helpottaisi viranomaisten mahdollisuuksia puuttua haitallisiin päästöihin meriliikenteessä.