Tukea vanhemmuuteen : vanhempien toiveet ja tarpeet varhaiskasvatuksessa
Toikka, Eveliina; Viljanen, Jemina (2025)
Toikka, Eveliina
Viljanen, Jemina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824821
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien toiveita ja tarpeita vanhemmuuden tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Tutkimustehtävänä selvitettiin, millaisia tuen tarpeita varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmilla on sekä millaista tukea vanhemmuuteen vanhemmat toivoisivat saavansa varhaiskasvatuksessa.
Tietoperusta koostui aiheen keskeisistä käsitteistä ja aiemmista tutkimuksista, joissa on käsitelty vanhemmuuden tukemista varhaiskasvatuksessa. Keskeisinä käsitteinä olivat varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksessa työskentelevien ammatit ja kelpoisuusvaatimukset, vanhemmuus ja vanhemmuuden tukeminen. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua Webropol-kyselyä, joka lähetettiin varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmille yksityisessä Facebook-ryhmässä. Kyselyyn saatiin 13 vastausta. Kyselyn tuottama aineisto analysoitiin teemoittelulla. Analyysissä hyödynnettiin myös tilastollisesti kuvaavaa analyysimenetelmää taulukoiden avulla.
Tulosten mukaan suurin osa kyselyyn vastanneista koki saaneensa tukea vanhemmuuteen varhaiskasvatuksessa. Vastauksista todettiin tuen tarpeen vaihtelevuutta, sillä osa vanhemmista oli kokenut vanhemmuuden tuen riittävänä, mutta osa oli kokenut tarvitsevansa enemmän tukea. Keskeisinä teemoina aineiston analyysissä ilmenivät kasvatuskumppanuus, vuorovaikutus varhaiskasvatuksen ammattilaisen ja vanhempien välillä sekä tuen tarpeiden tunnistaminen. Tutkimus tuotti tietoa vanhempien konkreettisista toiveista vanhemmuuden tukemiseen. Toiveita olivat tuen tarpeiden tunnistaminen, kasvatuskumppanuus, vuorovaikutus, vahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen sekä arjen tukeminen ja neuvonta. Suurin osa kyselyyn vastanneista vanhemmista pystyi kertomansa mukaan keskustelemaan avoimesti vanhemmuuteen liittyvistä asioista varhaiskasvatuksessa. Vanhemmat kokivat tarvitsevansa laadukkaampaa kasvatuskumppanuutta ja vuorovaikutusta sekä halusivat kokea tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena tulisi tutkia tarkemmin tietyn kohderyhmän vanhemmuuden tuen tarpeita, esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten perheiden. Näin voitaisiin edistää mahdollisuutta tarjota jokaiselle perheelle yksilöllisempää vanhemmuuden tukemista.
Tietoperusta koostui aiheen keskeisistä käsitteistä ja aiemmista tutkimuksista, joissa on käsitelty vanhemmuuden tukemista varhaiskasvatuksessa. Keskeisinä käsitteinä olivat varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksessa työskentelevien ammatit ja kelpoisuusvaatimukset, vanhemmuus ja vanhemmuuden tukeminen. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua Webropol-kyselyä, joka lähetettiin varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmille yksityisessä Facebook-ryhmässä. Kyselyyn saatiin 13 vastausta. Kyselyn tuottama aineisto analysoitiin teemoittelulla. Analyysissä hyödynnettiin myös tilastollisesti kuvaavaa analyysimenetelmää taulukoiden avulla.
Tulosten mukaan suurin osa kyselyyn vastanneista koki saaneensa tukea vanhemmuuteen varhaiskasvatuksessa. Vastauksista todettiin tuen tarpeen vaihtelevuutta, sillä osa vanhemmista oli kokenut vanhemmuuden tuen riittävänä, mutta osa oli kokenut tarvitsevansa enemmän tukea. Keskeisinä teemoina aineiston analyysissä ilmenivät kasvatuskumppanuus, vuorovaikutus varhaiskasvatuksen ammattilaisen ja vanhempien välillä sekä tuen tarpeiden tunnistaminen. Tutkimus tuotti tietoa vanhempien konkreettisista toiveista vanhemmuuden tukemiseen. Toiveita olivat tuen tarpeiden tunnistaminen, kasvatuskumppanuus, vuorovaikutus, vahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen sekä arjen tukeminen ja neuvonta. Suurin osa kyselyyn vastanneista vanhemmista pystyi kertomansa mukaan keskustelemaan avoimesti vanhemmuuteen liittyvistä asioista varhaiskasvatuksessa. Vanhemmat kokivat tarvitsevansa laadukkaampaa kasvatuskumppanuutta ja vuorovaikutusta sekä halusivat kokea tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi. Opinnäytetyön jatkotutkimuksena tulisi tutkia tarkemmin tietyn kohderyhmän vanhemmuuden tuen tarpeita, esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten perheiden. Näin voitaisiin edistää mahdollisuutta tarjota jokaiselle perheelle yksilöllisempää vanhemmuuden tukemista.
