Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuluttajien kannustaminen second hand -ostoksille vastuullisen matkailun kontekstissa

Alitalo, Sanni (2025)

 
Avaa tiedosto
Alitalo_Sanni.pdf (707.2Kt)
Lataukset: 


Alitalo, Sanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824831
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Baltic2Hand -hankkeelle. Tarkoitus on kerätä tietoa, miten tehdä second hand -kuluttamisesta ja tekstiilien uudelleen käytöstä houkuttelevampaa matkailijalle. Matkailunäkökulma tulee omista opinnoistani. Työn keskeisin tavoite oli perustella, miksi Turkuun tarvitaan digitaalinen second hand -kartta ja muodostaa ehdotus sen toteuttamiskokonaisuudesta. Tämän lisäksi työn on tarkoitus tarjota ajankohtaista informaatiota second hand -yrittäjille markkinoinnista, tuuppaamisesta ja vastuullisuusviestinnästä.

Menetelminä on käytetty tiedonhakua ja strukturoitua havainnointia Turun second hand -liikkeiden nettisivuista. Tämän jälkeen on vielä toteutettu teemahaastatteluja turkulaisille second hand -yrittäjille ja vastaavanlaisen pilottikartan toteuttajalle Ruotsin puolelta. Näistä kaikista on saatu luotettava perusta, jonka pohjalta toimintaehdotukset luotiin.

Tuloksista on pääteltävissä second hand -kartan olevan toteuttamisen arvoinen idea. Sen toteuttaminen yksistään ei kuitenkaan ole vielä riittävä kokonaisuus vaan sen ympärille tulisi luoda tietoa, yhteisöllisyyttä ja elämyksellisyyttä. Second hand -yrittäjille tärkeiksi aiheiksi nousi yhteistyö, laadukas tieto, asiakaskokemus, reaaliaikainen palaute, kohderyhmän sekä ostomotivaatioiden selventämien sekä tuuppaamisen eri muotojen hyödyntäminen.
 
The thesis was commissioned by the Baltic2Hand project. The aim is to collect information on how to make second hand consumption and textile reuse more attractive for tourists. The tourism aspect comes from my own studies. The main objective of the work was to justify why Turku needs a digital second hand map and to formulate a proposal for its implementation. In addition, the work is intended to provide up-to-date information for second hand entrepreneurs on marketing, nudging and sustainability communication.

The methods used were a search for information and an observation form that enabled a structured observation of the second hand shops' websites in Turku. This was followed by thematic interviews with second hand entrepreneurs in Turku and with the implementer of a similar pilot map in Sweden. From all of these, the proposals for action were developed.

From the results it can be concluded that the second hand map is a worthwhile idea. However, its implementation alone is not yet sufficient as a whole, but should be surrounded by information, community and experience. Collaboration, quality information, customer experience, real-time feedback, clarification of target group and buying motivations, as well as the use of different forms of nudging emerged as important issues for second hand entrepreneurs.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste