Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osaamisen johtaminen hybridityössä: case: Integrata Oy

Korppila, Aino-Maria (2025)

 
Avaa tiedosto
Korppila_Aino-Maria.pdf (710.3Kt)
Lataukset: 


Korppila, Aino-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091524711
Tiivistelmä
Osaamisen johtaminen nähdään keskeisenä menestystekijänä muuttuvassa työelämässä, erityisesti hybridityön yleistyessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, miten osaamista johdetaan hybridityössä esihenkilöiden näkökulmasta HR- ja palkkapalveluiden asiantuntijaorganisaatiossa. Tavoitteena oli selvittää,
millaisia haasteita ja mahdollisuuksia esihenkilöt kohtaavat osaamisen johtamisessa ja millaisilla työkaluilla
ja käytännöillä he tukevat työntekijöiden kehittymistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin huhtikuussa 2025 puolistrukturoidun
ryhmähaastattelun avulla, johon osallistui neljä toimeksiantajan HR- ja palkkapalveluiden esihenkilöä. Haastattelun teemoja ohjasivat tutkimuskysymykset ja täten teemoiksi muodostuivat osaamisen johtaminen
yleisesti, hybridityön vaikutukset osaamisen johtamiseen ja esihenkilön rooli osaamisen johtamisessa. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan osaamisen johtaminen näyttäytyi kokonaisvaltaisena, arkeen juurtuneena ja strategisesti
perusteltuna toimintana. Esihenkilötyössä tärkeimmiksi työkaluiksi korostuivat jatkuva vuorovaikutus, työntekijöiden yksilöllisten kehitystarpeiden tunnistaminen ja inhimillinen läsnäolo. Hybridityö mahdollisti joustavat oppimismahdollisuudet ja perhe- ja työelämän yhteensovittamisen, mutta toi esiin myös haasteita,
kuten rajallisen näkyvyyden työn arkeen ja hiljaisen tiedon siirtymisen vaikeuden. Yhteisöllisyyden ja epämuodollisten kohtaamisten merkitys tiedon jakamisessa ja osaamisen tukemisessa koettiin tärkeäksi.
Johtopäätöksinä todettiin, että osaamisen johtaminen hybridityössä edellyttää monitasoista tukea, selkeitä
rakenteita ja ihmislähtöistä vuorovaikutusta. Esihenkilöiltä vaaditaan kykyä aktiiviseen kuunteluun, tunnejohtamiseen ja oman toiminnan jatkuvaan reflektointiin. Hybridityö nähtiin ennemmin mahdollisuutena
kuin esteenä osaamisen kehittämiselle, kunhan käytännöt ovat selkeät ja vuorovaikutus suunnitelmallista.
 
Competence management is regarded as a key success factor in the changing world of work, especially with
the increase in hybrid work. The purpose of the thesis was to examine how competence was managed in
hybrid work from the perspective of supervisors within an expert organization in HR and payroll services.
The aim was to explore the challenges and opportunities related to competence management, and to understand what kind of tools and practices supervisors used to support employee development.
The study was conducted as qualitative research. The data was collected on April 2025 through a semistructured group interview, in which four supervisors from the client's HR and payroll services participated.
The themes of the interview were guided by the research questions. The themes were competence management in general, the effects of hybrid work on competence management and the role of the supervisors
in competence management. The data was analyzed using theory-driven content analysis.
The results indicated that competence management appeared as a comprehensive, everyday and strategically grounded activity. Supervisory work emphasized continuous interaction, identifying employees’ individual development needs and maintaining a sense of human presence. Hybrid work enabled flexible learning and better work-life balance but also brought up challenges, such as limited visibility into daily work and
difficulties in transferring tacit knowledge. The importance of community and informal encounters was
strongly highlighted.
In conclusion, competence management in hybrid work required multi-level support, clear structures and
human-centered communication. Supervisors were expected to engage in active listening, emotional leadership, and continuous reflection on their own actions. Hybrid work was seen more as an opportunity than
a barrier for competence development if practices are clear and interaction is methodical.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste