Monikulttuurisuus ja kielitietoisuus hoitotyössä – opetuksen rooli osaamisen rakentamisessa
Kuivalainen, Sanna (2025)
Kuivalainen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091924861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091924861
Tiivistelmä
Artikkeli tarkastelee ammattikorkeakoulujen merkitystä monikulttuurisuuden ja kielitietoisuuden osaamisen rakentajina. Kulttuurinosaaminen ja kielitietoisuus ovat keskeisiä tekijöitä asiakaslähtöisessä ja turvallisessa hoitotyössä, erityisesti monikulttuurisessa ympäristössä. Kielen ja kulttuurin opetus kytkeytyvät toisiinsa, ja niiden yhteisopetus tukee opiskelijoiden kulttuurista sopeutumista, vuorovaikutustaitoja ja ammatillista kasvua.
Artikkelissa käsitellään kulttuurisen kompetenssin merkitystä, monikulttuurisen koulun erityispiirteitä, oppimismotivaatiota sekä kulttuurin opettamisen menetelmiä, kuten simulaatioita ja autenttisia materiaaleja. Lisäksi tuodaan esiin harjoittelujaksojen ja ohjaajien rooli kulttuuri- ja kielitietoisen oppimisen tukemisessa. Artikkelissa korostan koko oppilaitosyhteisön vastuuta kulttuuritietoisuuden vahvistamisessa ja tätä kautta yhdenvertaisen ja kestävän työelämän rakentamisessa.
Kirjoittajan kiinnostus aiheeseen on kummunnut alan monikulttuuristen opiskelijoiden opettamisesta ja opintojen ohjauksesta sekä Itä-Suomen yliopiston tarjoaman ammatillisen lisäkoulutuksen, suomen opettaminen toisena ja vieraana kielenä (S2) -opintojen innoittamana.
Artikkelissa käsitellään kulttuurisen kompetenssin merkitystä, monikulttuurisen koulun erityispiirteitä, oppimismotivaatiota sekä kulttuurin opettamisen menetelmiä, kuten simulaatioita ja autenttisia materiaaleja. Lisäksi tuodaan esiin harjoittelujaksojen ja ohjaajien rooli kulttuuri- ja kielitietoisen oppimisen tukemisessa. Artikkelissa korostan koko oppilaitosyhteisön vastuuta kulttuuritietoisuuden vahvistamisessa ja tätä kautta yhdenvertaisen ja kestävän työelämän rakentamisessa.
Kirjoittajan kiinnostus aiheeseen on kummunnut alan monikulttuuristen opiskelijoiden opettamisesta ja opintojen ohjauksesta sekä Itä-Suomen yliopiston tarjoaman ammatillisen lisäkoulutuksen, suomen opettaminen toisena ja vieraana kielenä (S2) -opintojen innoittamana.