Brändin muotoilua yritykselle : Enna Ceramicsista Kulo Art & Designiksi
Kukkola, Enna-Matilda (2025)
Kukkola, Enna-Matilda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091924867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091924867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää ja kehittää Enna Ceramicsin brändiä. Yritys perustettiin helmikuussa 2024. Sen toiminta on sisältänyt keraamisten käyttö- ja taide-esineiden valmistamista sekä keramiikkakurssien järjestämistä. Brändin kehittäminen tarve syntyi halusta erottautua kilpaillulla alalla. Yrityksellä on ollut paljon sisällöllistä osaamista keramiikkasuunnittelusta ja muotoilusta, mutta yritykseltä on puuttunut syvällinen brändiosaaminen, jonka avulla kehittää yritystoimintaa ja tuoda esiin sen muotoiluosaamista.
Opinnäytetyöprosessi alkaa Enna Ceramicsin nykytilan kartoituksesta, jonka jälkeen perehdytään brändimuotoilusta kirjoitettuun kirjallisuuteen. Brändimuotoilun teoriaosuudessa perehdytään mission, vision ja arvojen käsitteisiin ja löydetään ohjeita brändin kehittämiseen. Teoriaosuus sisältää ajatuksia myös brändiarkkityyppiajattelusta, jonka avulla selkeytetään yrityksen ydintoimintoja.
Kirjallisuusosuuden jälkeen tarkastellaan kolmea erilaista, mutta vahvaa keramiikkabrändiä: Laura Itkosta, Nancy Fulleria ja Udumbaraa. Näistä brändeistä etsitään inspiraatiota myöhemmin työssä tehtävään Enna Ceramics -brändin muotoiluun. Brändien tarkasteluosuudessa havainnoidaan niiden visuaalisuutta, keraamista tuotantoa, kestävyysajattelua ja sosiaalisen median näkyvyyttä.
Brändikatsauksen jälkeen työssä siirrytään Enna Ceramics -brändin muotoiluprosessiin. Muotoiluprosessissa sovelletaan kirjallisuudesta ja brändikartoituksesta saatuja oivalluksia brändin rakentamisessa. Prosessin tuloksena Enna Ceramicsin nimi muuttuu Kulo Art & Designiksi.
Kulo Art & Designille muotoillaan brändin arvot, mietitään sen tavoitteet, kirjoitetaan brändin tarina, hahmotellaan brändin visuaalisuutta, luodaan sille kuvamateriaalia, mietitään brändin viestinnällistä äänensävyä sekä määritellään brändin kohderyhmät. Brändin yhteenvedossa kirjataan Kulo Art & Designin missio, visio ja arvolupaus. Brändiarkkityyppiajattelun Luoja-arkkityyppiä käytetään vahvistamaan brändin ydintoimintaa.
Kulo Art & Designin muotoiluprosessin jälkeen sille luodaan kahden vuoden toimintasuunnitelma, johon aikataulutetaan yrityksen toimintoja, jotka ovat linjassa yrityksen tavoitteiden ja vision kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeä ja kestävä brändivisio, joka tukee Kulo Art & Designin luovaa kehitystä ja tulevaa menestystä. Tulosta voidaan pitää merkittävänä, sillä se antaa yritykselle selkeän suunnan ja johdonmukaisen suunnitelman, jollaista yrityksellä ei ollut ennen tätä. Työn ulkopuolelle jäävät brändin tuotesuunnittelu, kattava kestävyyssuunnitelma sekä graafinen ohjeistus ja tuotteiden paketoinnin suunnittelu. Nämä ovat osa-alueita, jotka tehdään opinnäytteessä muotoillun brändin pohjalta yrityksen lähitulevaisuudessa.
Avainsanat brändi, brändityö, keramiikka, keramiikkayritys, muotoilu, muotoiluprosessi
Sivut 57 sivua ja liitteitä 3 sivua This thesis aims to clarify and develop the brand of the company, Enna Ceramics, which was founded in February 2024. Its activities have included the manufacture of functional and art ceramic objects and the organisation of ceramics courses. The need to develop the brand arose from the desire to stand out in a competitive field. The company has had a lot of substantive expertise in ceramic design and design processes but has lacked in-depth brand expertise that would help develop the business and highlight its design expertise.
The thesis process begins with mapping the current state of Enna Ceramics, after which literature on brand design is reviewed. The theory section of brand design examines the concepts of mission, vision, and values and identifies guidelines for brand development. The theory section also includes an exploration of brand archetype thinking, which is used to clarify the core functions of the company.
After the literature section, three different but strong ceramics brands are examined: Laura Itkonen, Nancy Fuller, and Udumbara. These brands are studied as inspiration for the redesign of the Enna Ceramics brand. The company analysis section observes their visual design, ceramic production, sustainability thinking, and social media visibility.
Next, the thesis explores the redesign process of the Enna Ceramics brand. This design process applies insights from the literature and brand mapping to redevelop the brand. As a result of this process, Enna Ceramics is rebranded as Kulo Art & Design.
For the revised company—Kulo Art & Design—brand values are formulated, goals are considered, the brand story is written, the brand's visuals are outlined, imagery is created, the brand's communication tone is considered, and the brand's key target groups are defined. The brand summary formulates Kulo Art & Design's mission, vision, and value proposition while linking the company to the brand archetype of the Creator. Finally, a two-year action plan is conceptualised, which schedules activities to align with the company's goals.
The result of the thesis is a clear and sustainable brand vision that supports the creative development and future success of Kulo Art & Design. This result can be considered significant, as it gives the company a clear direction and a coherent plan, which the company did not have before. The brand's product design lines, graphic design, packaging, and a comprehensive sustainability plan were considered to be outside of the scope of this study. These areas will be based on the brand vision formulated in this thesis and further developed by the company in the near future.
Keywords brand, branding, ceramics, ceramics company, design, design process
Pages 63 pages and appendices 3 pages
Opinnäytetyöprosessi alkaa Enna Ceramicsin nykytilan kartoituksesta, jonka jälkeen perehdytään brändimuotoilusta kirjoitettuun kirjallisuuteen. Brändimuotoilun teoriaosuudessa perehdytään mission, vision ja arvojen käsitteisiin ja löydetään ohjeita brändin kehittämiseen. Teoriaosuus sisältää ajatuksia myös brändiarkkityyppiajattelusta, jonka avulla selkeytetään yrityksen ydintoimintoja.
Kirjallisuusosuuden jälkeen tarkastellaan kolmea erilaista, mutta vahvaa keramiikkabrändiä: Laura Itkosta, Nancy Fulleria ja Udumbaraa. Näistä brändeistä etsitään inspiraatiota myöhemmin työssä tehtävään Enna Ceramics -brändin muotoiluun. Brändien tarkasteluosuudessa havainnoidaan niiden visuaalisuutta, keraamista tuotantoa, kestävyysajattelua ja sosiaalisen median näkyvyyttä.
Brändikatsauksen jälkeen työssä siirrytään Enna Ceramics -brändin muotoiluprosessiin. Muotoiluprosessissa sovelletaan kirjallisuudesta ja brändikartoituksesta saatuja oivalluksia brändin rakentamisessa. Prosessin tuloksena Enna Ceramicsin nimi muuttuu Kulo Art & Designiksi.
Kulo Art & Designille muotoillaan brändin arvot, mietitään sen tavoitteet, kirjoitetaan brändin tarina, hahmotellaan brändin visuaalisuutta, luodaan sille kuvamateriaalia, mietitään brändin viestinnällistä äänensävyä sekä määritellään brändin kohderyhmät. Brändin yhteenvedossa kirjataan Kulo Art & Designin missio, visio ja arvolupaus. Brändiarkkityyppiajattelun Luoja-arkkityyppiä käytetään vahvistamaan brändin ydintoimintaa.
Kulo Art & Designin muotoiluprosessin jälkeen sille luodaan kahden vuoden toimintasuunnitelma, johon aikataulutetaan yrityksen toimintoja, jotka ovat linjassa yrityksen tavoitteiden ja vision kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeä ja kestävä brändivisio, joka tukee Kulo Art & Designin luovaa kehitystä ja tulevaa menestystä. Tulosta voidaan pitää merkittävänä, sillä se antaa yritykselle selkeän suunnan ja johdonmukaisen suunnitelman, jollaista yrityksellä ei ollut ennen tätä. Työn ulkopuolelle jäävät brändin tuotesuunnittelu, kattava kestävyyssuunnitelma sekä graafinen ohjeistus ja tuotteiden paketoinnin suunnittelu. Nämä ovat osa-alueita, jotka tehdään opinnäytteessä muotoillun brändin pohjalta yrityksen lähitulevaisuudessa.
Avainsanat brändi, brändityö, keramiikka, keramiikkayritys, muotoilu, muotoiluprosessi
Sivut 57 sivua ja liitteitä 3 sivua
The thesis process begins with mapping the current state of Enna Ceramics, after which literature on brand design is reviewed. The theory section of brand design examines the concepts of mission, vision, and values and identifies guidelines for brand development. The theory section also includes an exploration of brand archetype thinking, which is used to clarify the core functions of the company.
After the literature section, three different but strong ceramics brands are examined: Laura Itkonen, Nancy Fuller, and Udumbara. These brands are studied as inspiration for the redesign of the Enna Ceramics brand. The company analysis section observes their visual design, ceramic production, sustainability thinking, and social media visibility.
Next, the thesis explores the redesign process of the Enna Ceramics brand. This design process applies insights from the literature and brand mapping to redevelop the brand. As a result of this process, Enna Ceramics is rebranded as Kulo Art & Design.
For the revised company—Kulo Art & Design—brand values are formulated, goals are considered, the brand story is written, the brand's visuals are outlined, imagery is created, the brand's communication tone is considered, and the brand's key target groups are defined. The brand summary formulates Kulo Art & Design's mission, vision, and value proposition while linking the company to the brand archetype of the Creator. Finally, a two-year action plan is conceptualised, which schedules activities to align with the company's goals.
The result of the thesis is a clear and sustainable brand vision that supports the creative development and future success of Kulo Art & Design. This result can be considered significant, as it gives the company a clear direction and a coherent plan, which the company did not have before. The brand's product design lines, graphic design, packaging, and a comprehensive sustainability plan were considered to be outside of the scope of this study. These areas will be based on the brand vision formulated in this thesis and further developed by the company in the near future.
Keywords brand, branding, ceramics, ceramics company, design, design process
Pages 63 pages and appendices 3 pages