Henkilöstön työhyvinvointi ja sen kehittäminen yksityisessä sosiaalialan yrityksessä : Suur-Salon Tukipalvelut Oy
Häkkinen, Jaana; Tuominen, Taija (2025)
Häkkinen, Jaana
Tuominen, Taija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092224956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092224956
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Suur -Salon Tukipalvelut Oy:n henkilöstön kokemuksia työhyvinvoinnin tämän hetkisestä tilasta sekä löytää kehittämiskohteita ja ratkaisuja työhyvinvoinnin parantamiseen.
Toteutimme tutkimuksen Webropol- kyselyllä, joka sisälsi monivalinta- ja avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tulosten perusteella henkilöstö koki kyselyn tärkeäksi ja oikeanaikaiseksi. Vastauksista nousi esiin kolme keskeistä työhyvinvoinnin osa-aluetta, joissa kaivattiin kehitettävää: yhteisöllisyys, esihenkilötyö ja työnohjaus. Avoimissa vastauksissa nousi esiin tarve, joita kaivattiin kehitettävän, olivat tasa-arvoinen kohtelu ja arvostuksen merkitys. Tutkimuksemme toi esiin, että työhyvinvointiin vaikuttavat monet tekijät arjen työssä, sekä korostavat esihenkilön merkitystä työhyvinvoinnin ylläpitäjänä ja kehittäjänä, sillä heidän toiminnallaan on suora vaikutus työilmapiiriin ja työn sujuvuuteen. Uskommekin, että Suur-Salon Tukipalvelut Oy saa opinnäytetyömme tuloksista arvokasta tietoa henkilöstön hyvinvoinnin tilasta ja sen kehittämisen tarpeista. Tulosten avulla organisaatio voi suunnitella konkreettisia toimenpiteitä, jotka tukevat henkilöstön työhyvinvointia pitkäjänteisesti.
Toteutimme tutkimuksen Webropol- kyselyllä, joka sisälsi monivalinta- ja avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tulosten perusteella henkilöstö koki kyselyn tärkeäksi ja oikeanaikaiseksi. Vastauksista nousi esiin kolme keskeistä työhyvinvoinnin osa-aluetta, joissa kaivattiin kehitettävää: yhteisöllisyys, esihenkilötyö ja työnohjaus. Avoimissa vastauksissa nousi esiin tarve, joita kaivattiin kehitettävän, olivat tasa-arvoinen kohtelu ja arvostuksen merkitys. Tutkimuksemme toi esiin, että työhyvinvointiin vaikuttavat monet tekijät arjen työssä, sekä korostavat esihenkilön merkitystä työhyvinvoinnin ylläpitäjänä ja kehittäjänä, sillä heidän toiminnallaan on suora vaikutus työilmapiiriin ja työn sujuvuuteen. Uskommekin, että Suur-Salon Tukipalvelut Oy saa opinnäytetyömme tuloksista arvokasta tietoa henkilöstön hyvinvoinnin tilasta ja sen kehittämisen tarpeista. Tulosten avulla organisaatio voi suunnitella konkreettisia toimenpiteitä, jotka tukevat henkilöstön työhyvinvointia pitkäjänteisesti.