Saadun palautteen merkitys psyykkisen työhyvinvoinnin rakentajana: integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Reiju, Mari (2025)
Reiju, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092124923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092124923
Tiivistelmä
Psyykkinen työhyvinvointi koskettaa isoa osaa maailman väestöstä, sillä yli puolet väestöstä on työelämässä. Työn psyykkinen kuormittavuus lisääntyy jatkuvasti ja siksi työntekijöiden psyykkiseen jaksamiseen on tärkeää kiinnittää entistä enemmän huomiota. Onnistumiseen työssä vaikuttaa erilaisten ihmisten kanssa toimeen tuleminen ja hyvä yhteistyö työpaikalla. Työssä pitäisi pystyä huomioimaan tunteet ja vuorovaikutus. Palaute liittyy vuorovaikutukseen ja palautetta tarvitaan, jotta työ voidaan kokea merkitykselliseksi, innostavaksi ja motivoivaksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen merkitys palautteen saamisella kollegalta sekä työhön liittyvillä psykososiaalisilla tekijöillä, on terveydenhuollossa työskentelevän työntekijän psyykkiseen hyvinvointiin. Tarkoituksena oli kuvata terveydenhuoltoalan henkilön kokemuksia psyykkiseen työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä kollegalta saatavan palautteen sekä psykososiaalisten tekijöiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, koska sen avulla voitiin käsitellä ja tiivistää laajoja aineistoja tuottaen uutta merkitystä asioille ja syventäen tietämystä aiheesta. Aineisto tutkimukseen hankittiin CINAHL ja PubMed- tietokannoista hakien 1.1.2015-1.1.2025 välisenä aikana julkaistuja vertaisarvioituja tutkimuksia. Tutkimukseen otettiin mukaan myös manuaalisesti tehtyjä hakuja Google Scholarista ja Janet.finnasta. Valinta- ja laadunarviointiprosessin jälkeen mukaan otettiin kuusi tutkimusartikkelia, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella työntekijöiden psyykkistä työhyvinvointia voidaan tukea kehittämällä työpaikoilla palautekulttuuria, jolloin myös yhteenkuuluvuus ja minäpystyvyys lisääntyvät. Myös mahdollistamalla työntekijöille omaan työhön vaikuttaminen, mielekkäät työtehtävät ja oman työn hallinta voidaan palautteen avulla nostaa kokemusta kyvykkyydestä. Samalla työntekijöiden sisäinen työmotivaatio voi vahvistua ja psyykkinen työhyvinvointi lisääntyä.
Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä työyhteisöjen palautekulttuuria ja terveydenhuoltohenkilöstön psyykkistä työhyvinvointia. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös muilla aloilla.
Jatkotutkimusehdotuksena tulisi palautteen saamisesta saada lisää työntekijöiden kokemuksia ja tutkia kuinka palautteen saaminen vaikuttaa sisäiseen työmotivaatioon ja kuinka hyvin interventio hyvästä palautteen antamisesta työpaikalla siirtyy käytäntöön. Lisäksi olisi hyvä selvittää, voisiko palautekulttuurin kehittäminen lisätä psyykkistä työhyvinvointia ja työniloa. Mental well-being at work affects a large part of the world's population, as more than half of the population is in working life. The mental burden of work is constantly increasing, and therefore it is important to pay more attention to the mental well-being of employees. Success at work is influenced by getting along with different people and good cooperation in the workplace. At work, one should be able to take emotions and interaction into account. Feedback is related to interaction and feedback is needed so that work can be experienced as meaningful, inspiring and motivating.
The aim of the study was to investigate the significance of receiving feedback from colleagues and work-related psychosocial factors on the psychological well-being of healthcare workers. The aim was to describe healthcare workers' experiences of factors affecting psychological well-being at work from the perspective of receiving feedback from colleagues and psychosocial factors.
The study was conducted as an integrative literature review, as it allowed for the processing and summarization of extensive data, creating new meaning for issues and deepening knowledge on the topic. The data for the study were obtained from the CINAHL and PubMed databases, searching for peer-reviewed studies published between 1 January 2015 and 1 January 2025. Manual searches were also included in the study from Google Scholar and Janet.finna. After the selection and quality assessment process, six research articles were included that answered the research question. The data were analyzed using inductive content analysis.
Based on the results, employees' psychological well-being at work can be supported by developing a feedback culture in the workplace, which will also increase cohesion and self-efficacy. Also, by enabling employees to influence their own work, meaningful work tasks and control their own work, feedback can be used to increase the experience of competence. At the same time, employees' internal work motivation can be strengthened and psychological well-being at work can increase. The results can be utilized in developing the feedback culture of work communities and the psychological well-being of healthcare personnel. The results can also be utilized in other fields.
A further research proposal would be to obtain more employees' experience of receiving feedback and to investigate how receiving feedback affects intrinsic work motivation and how well intervention on giving good feedback in the workplace is implemented in practice. It would also be good to investigate whether developing a feedback culture could increase psychological well-being and job satisfaction.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen merkitys palautteen saamisella kollegalta sekä työhön liittyvillä psykososiaalisilla tekijöillä, on terveydenhuollossa työskentelevän työntekijän psyykkiseen hyvinvointiin. Tarkoituksena oli kuvata terveydenhuoltoalan henkilön kokemuksia psyykkiseen työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä kollegalta saatavan palautteen sekä psykososiaalisten tekijöiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, koska sen avulla voitiin käsitellä ja tiivistää laajoja aineistoja tuottaen uutta merkitystä asioille ja syventäen tietämystä aiheesta. Aineisto tutkimukseen hankittiin CINAHL ja PubMed- tietokannoista hakien 1.1.2015-1.1.2025 välisenä aikana julkaistuja vertaisarvioituja tutkimuksia. Tutkimukseen otettiin mukaan myös manuaalisesti tehtyjä hakuja Google Scholarista ja Janet.finnasta. Valinta- ja laadunarviointiprosessin jälkeen mukaan otettiin kuusi tutkimusartikkelia, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella työntekijöiden psyykkistä työhyvinvointia voidaan tukea kehittämällä työpaikoilla palautekulttuuria, jolloin myös yhteenkuuluvuus ja minäpystyvyys lisääntyvät. Myös mahdollistamalla työntekijöille omaan työhön vaikuttaminen, mielekkäät työtehtävät ja oman työn hallinta voidaan palautteen avulla nostaa kokemusta kyvykkyydestä. Samalla työntekijöiden sisäinen työmotivaatio voi vahvistua ja psyykkinen työhyvinvointi lisääntyä.
Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä työyhteisöjen palautekulttuuria ja terveydenhuoltohenkilöstön psyykkistä työhyvinvointia. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös muilla aloilla.
Jatkotutkimusehdotuksena tulisi palautteen saamisesta saada lisää työntekijöiden kokemuksia ja tutkia kuinka palautteen saaminen vaikuttaa sisäiseen työmotivaatioon ja kuinka hyvin interventio hyvästä palautteen antamisesta työpaikalla siirtyy käytäntöön. Lisäksi olisi hyvä selvittää, voisiko palautekulttuurin kehittäminen lisätä psyykkistä työhyvinvointia ja työniloa.
The aim of the study was to investigate the significance of receiving feedback from colleagues and work-related psychosocial factors on the psychological well-being of healthcare workers. The aim was to describe healthcare workers' experiences of factors affecting psychological well-being at work from the perspective of receiving feedback from colleagues and psychosocial factors.
The study was conducted as an integrative literature review, as it allowed for the processing and summarization of extensive data, creating new meaning for issues and deepening knowledge on the topic. The data for the study were obtained from the CINAHL and PubMed databases, searching for peer-reviewed studies published between 1 January 2015 and 1 January 2025. Manual searches were also included in the study from Google Scholar and Janet.finna. After the selection and quality assessment process, six research articles were included that answered the research question. The data were analyzed using inductive content analysis.
Based on the results, employees' psychological well-being at work can be supported by developing a feedback culture in the workplace, which will also increase cohesion and self-efficacy. Also, by enabling employees to influence their own work, meaningful work tasks and control their own work, feedback can be used to increase the experience of competence. At the same time, employees' internal work motivation can be strengthened and psychological well-being at work can increase. The results can be utilized in developing the feedback culture of work communities and the psychological well-being of healthcare personnel. The results can also be utilized in other fields.
A further research proposal would be to obtain more employees' experience of receiving feedback and to investigate how receiving feedback affects intrinsic work motivation and how well intervention on giving good feedback in the workplace is implemented in practice. It would also be good to investigate whether developing a feedback culture could increase psychological well-being and job satisfaction.
