HSEQ-velvoitteiden omaksuminen Destian työnjohdossa
Väisänen, Sole (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092324982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092324982
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Destia Oy:n työnjohto on omaksunut vastuullisuusvelvoitteet HSEQ-kehyksen osa-alueilla: työterveys, työturvallisuus, ympäristö ja laatu. Taustalla oli yrityksen tavoite vahvistaa asemaansa vastuullisena infrarakentamisen edelläkävijänä ja varmistaa vastuullisuuden toteutuminen työmailla. Lisäksi tarkasteltiin vastuullisuuden ymmärtämistä sekä niitä osa-alueita, joissa työnjohto tarvitsee tukea ja koulutusta velvoitteiden omaksumisessa ja käytännön soveltamisessa.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisena Webropol-kyselynä, johon vastasi 131 työnjohtotehtävissä toimivaa henkilöä. Kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä, joiden vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä täydentämään määrällistä aineistoa.
Tulosten mukaan työnjohto oli kokonaisuutena omaksunut vastuullisuusvelvoitteet pääosin hyvin. Vahvimpia osa-alueita olivat työturvallisuus, laatu ja ympäristövastuu, kun taas heikoimmaksi jäi työterveys. Jokaisessa osa-alueessa tunnistettiin kuitenkin kehityskohteita. Johtopäätöksenä todetaan, että työnjohto tarvitsee lisää tukea vastuullisuusvelvoitteiden käytännön toteutuksessa. Tuloksia voidaan hyödyntää perehdytyksen, ohjauksen ja työkalujen kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisena Webropol-kyselynä, johon vastasi 131 työnjohtotehtävissä toimivaa henkilöä. Kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä, joiden vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä täydentämään määrällistä aineistoa.
Tulosten mukaan työnjohto oli kokonaisuutena omaksunut vastuullisuusvelvoitteet pääosin hyvin. Vahvimpia osa-alueita olivat työturvallisuus, laatu ja ympäristövastuu, kun taas heikoimmaksi jäi työterveys. Jokaisessa osa-alueessa tunnistettiin kuitenkin kehityskohteita. Johtopäätöksenä todetaan, että työnjohto tarvitsee lisää tukea vastuullisuusvelvoitteiden käytännön toteutuksessa. Tuloksia voidaan hyödyntää perehdytyksen, ohjauksen ja työkalujen kehittämisessä.