Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Esihenkilö tiimiresilienssin vahvistajana Sosiaali- ja terveysalalla – Integratiivinen kirjallisuuskatsaus

Latvala, Saija (2025)

 
Avaa tiedosto
Saija_Latvala.pdf (708.5Kt)
Lataukset: 


Latvala, Saija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092325018
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan työympäristöt ovat ammatillisesti haastavia, mikä edellyttää työntekijöiltä vahvaa jaksamista ja kykyä selviytyä jatkuvista muutoksista. Erityisesti lastensuojelutyössä kohdataan emotionaalisesti haastavia tilanteita, joissa tiimiresilienssin vahvistaminen on tärkeää sekä työyhteisön toiminnan että henkilöstön hyvinvoinnin kannalta. Esihenkilöillä on merkittävä rooli siinä, miten tiimit säilyttävät toimintakykynsä, oppivat yhdessä ja selviävät haastavista tilanteista.

Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten esihenkilöt voivat
vahvistaa tiimien resilienssiä sosiaali- ja terveysalan työympäristöissä. Tarkoituksena oli koota integratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittua tietoa esihenkilötyön käytännöistä, jotka tukevat tiimien resilienssiä, sekä laatia tämän pohjalta työn toimeksiantajalle suosituksia tiimiresilienssin vahvistamiseksi esihenkilötyön näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja siihen valikoitui yhdeksän tutkimusta. Aineistoa haettiin useista tietokannoista: Academic Search Elite, PubMed, ScienceDirect, SAGE Journals, Emerald Premier, PsycInfo ja CINAHL sekä tiedonhakua tehtiin myös manuaalisesti. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.

Tuloksista muodostui neljä pääluokkaa: 1) emotionaalinen tuki ja psykologisen
turvallisuuden rakentaminen, 2) dialogisuus ja osallistava johtajuus, 3) oppiminen, kehittäminen ja osaamisen jakaminen sekä 4) selkeä suunta, arvot ja rakenteet. Esihenkilötyössä tämä tarkoittaa luottamuksen ja turvallisuuden vahvistamista, osallistavaa vuorovaikutusta, jatkuvan oppimisen tukemista sekä tavoitteiden ja rakenteiden selkeyttämistä. Panostukset näihin osa-alueisiin vahvistavat työntekijöiden ammatillista kasvua, hyvinvointia ja sitoutumista sekä parantavat tiimin kykyä toimia kuormittavissa tilanteissa. Postipuun vastaanottokodissa tiimiresilienssin kannalta keskeiset elementit olivat tuloksia läpikäydessä jo selkeästi havaittavissa. Tulosten merkitys liittyykin ennen kaikkea siihen, että nämä teemat pysyvät esillä jatkuvassa ammatillisessa keskustelussa ja ohjaavat esihenkilötyön kehittämistä myös tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste