Markkinointiviestintäsuunnitelma Kauhajoen Kesportille
Saari, Veeti (2025)
Saari, Veeti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092325017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092325017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kauhajoen Kesport, joka toimii urheiluvälinealalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää konkreettisesti toimeksiantajayrityksen
markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä
markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän valittuihin keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena
tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle konkreettinen
markkinointiviestintäsuunnitelma, joka tukee toimeksiantajayrityksen tavoitteita. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheet ja valittuja markkinointiviestinnän eri keinoja. Suunnitteluprosessi koostuu tilanneanalyysistä, markkinointiviestinnän tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittelystä, markkinointiviestinnän keinojen valinnasta, organisoinnista ja
aikataulutuksesta ja myös seurannasta ja arvioinnista. Teoriaosuudessa ei käydä läpi
kaikkia mahdollisia markkinointiviestinnän keinoja vaan vain ne, jotka soveltuvat parhaiten
toimeksiantajayrityksen käyttöön. Opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta suunniteltiin konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Suunnitelmaa varten haettiin tietoa samalla toimialalla toimivista kilpailijoista, ja niistä saatuja tietoja analysoitiin ja verrattiin toimeksiantajayrityksen nykyiseen markkinointiviestintään. Toimeksiantajayrityksen ja kilpailijoiden markkinointiviestinnän analysoinnin avulla suunnitelmaan saatiin konkreettisia vinkkejä toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän kehittämiskohteista ja mahdollisuuksista. Soveltuviksi sosiaalisen median kanaviksi markkinointiviestinnän kehittämisen tueksi valittiin Facebook, Instagram ja TikTok. Näiden lisäksi muita keinoja olivat täysin uudet verkkosivut, hakukonemarkkinointi, mainonta, henkilökohtainen myyntityö, myynninedistäminen ja tiedotus- ja suhdetoiminta. Suunnitelman tueksi laadittiin vuosikello, joka on työn salainen liite.
markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä
markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän valittuihin keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena
tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle konkreettinen
markkinointiviestintäsuunnitelma, joka tukee toimeksiantajayrityksen tavoitteita. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheet ja valittuja markkinointiviestinnän eri keinoja. Suunnitteluprosessi koostuu tilanneanalyysistä, markkinointiviestinnän tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittelystä, markkinointiviestinnän keinojen valinnasta, organisoinnista ja
aikataulutuksesta ja myös seurannasta ja arvioinnista. Teoriaosuudessa ei käydä läpi
kaikkia mahdollisia markkinointiviestinnän keinoja vaan vain ne, jotka soveltuvat parhaiten
toimeksiantajayrityksen käyttöön. Opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta suunniteltiin konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Suunnitelmaa varten haettiin tietoa samalla toimialalla toimivista kilpailijoista, ja niistä saatuja tietoja analysoitiin ja verrattiin toimeksiantajayrityksen nykyiseen markkinointiviestintään. Toimeksiantajayrityksen ja kilpailijoiden markkinointiviestinnän analysoinnin avulla suunnitelmaan saatiin konkreettisia vinkkejä toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän kehittämiskohteista ja mahdollisuuksista. Soveltuviksi sosiaalisen median kanaviksi markkinointiviestinnän kehittämisen tueksi valittiin Facebook, Instagram ja TikTok. Näiden lisäksi muita keinoja olivat täysin uudet verkkosivut, hakukonemarkkinointi, mainonta, henkilökohtainen myyntityö, myynninedistäminen ja tiedotus- ja suhdetoiminta. Suunnitelman tueksi laadittiin vuosikello, joka on työn salainen liite.