Maineenhallinta muutos- ja kriisitilanteissa
Hoskola, Saana (2025)
Hoskola, Saana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092425031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092425031
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Keräämö Oy:lle, ja sen tavoitteena oli vastata toimeksiantajan tarpeeseen luoda kriisiviestintäsuunnitelma sekä vahvistaa yhtiön valmiuksia muutos- ja kriisitilanteissa. Laadittu kriisiviestintäsuunnitelma on luottamuksellinen, eikä siten julkisesti saatavilla. Opinnäytetyössä tarkasteltiin maineenhallintaa käytännönläheisesti muutos- ja kriisiviestinnän näkökulmasta. Aihe koettiin ajankohtaiseksi, sillä toimiala elää jatkuvassa muutoksessa. Toimintaa ohjaavat monet eri tahot, myös organisaation ulkopuolelta, kuten lait ja määräykset, jotka vaikuttavat alan kehitykseen ja käytäntöihin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin maineenhallinnan sekä muutos- ja kriisiviestinnän käsitteisiin. Tutkimus tarjoaa kattavan näkökulman näiden ilmiöiden ymmärtämiseen, ottaen huomioon sekä ennaltaehkäisevät että korjaavat toimenpiteet.
Tutkimuksessani hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja empiirinen tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen avulla. Toimeksiantajayrityksen lisäksi tutkimuksessa haastateltiin kahta eri jätehuoltoyhtiön edustajaa. Haastattelujen tavoitteena oli kartoittaa vastaavien yhtiöiden käytäntöjä ja tuoda tutkimukseen uusia näkökulmia benchmarkingin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että onnistunut maineenhallinta edellyttää ennakoivaa, johdonmukaista ja avoimuuteen perustuvaa viestintää. Viestinnällä on keskeinen rooli luottamuksen rakentamisessa ja sidosryhmien tyytyväisyyden ylläpitämisessä muuttuvassa toimintaympäristössä. Toimiva ja säännöllisesti päivitetty kriisiviestintäsuunnitelma vahvistaa organisaation valmiuksia toimia tehokkaasti poikkeustilanteissa. Opinnäytetyössä asetetut tavoitteet saavutettiin tarjoamalla toimeksiantajalle käytännönläheisiä työkaluja kriisi- ja muutosviestinnän kehittämiseen sekä maineenhallinnan vahvistamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin maineenhallinnan sekä muutos- ja kriisiviestinnän käsitteisiin. Tutkimus tarjoaa kattavan näkökulman näiden ilmiöiden ymmärtämiseen, ottaen huomioon sekä ennaltaehkäisevät että korjaavat toimenpiteet.
Tutkimuksessani hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja empiirinen tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen avulla. Toimeksiantajayrityksen lisäksi tutkimuksessa haastateltiin kahta eri jätehuoltoyhtiön edustajaa. Haastattelujen tavoitteena oli kartoittaa vastaavien yhtiöiden käytäntöjä ja tuoda tutkimukseen uusia näkökulmia benchmarkingin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että onnistunut maineenhallinta edellyttää ennakoivaa, johdonmukaista ja avoimuuteen perustuvaa viestintää. Viestinnällä on keskeinen rooli luottamuksen rakentamisessa ja sidosryhmien tyytyväisyyden ylläpitämisessä muuttuvassa toimintaympäristössä. Toimiva ja säännöllisesti päivitetty kriisiviestintäsuunnitelma vahvistaa organisaation valmiuksia toimia tehokkaasti poikkeustilanteissa. Opinnäytetyössä asetetut tavoitteet saavutettiin tarjoamalla toimeksiantajalle käytännönläheisiä työkaluja kriisi- ja muutosviestinnän kehittämiseen sekä maineenhallinnan vahvistamiseen.