Yhteistoimintalain mukaisen vuoropuhelun kehittäminen
Siivonen, Milla (2025)
Siivonen, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525085
Tiivistelmä
Yhteistoimintalain vuoropuhelun tarkoituksena on muodostaa toimintakulttuuri, joka lisää avointa vuorovaikutusta ja keskustelua työnantajan ja henkilöstön edustajan välillä. Tavoitteena on lisätä luottamusta, avoimuutta ja aitoa keskustelua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yhteistoimintalain (1333/2021) mukaista vuoropuhelua Euroports Rauma Oy:ssä. Tarkastelun kohteena oli erityisesti lain 2. luvun mukainen vuoropuhelu, sen toteutus ja kehitystarpeet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena empiirisenä oikeustutkimuksena. Aineistona käytettiin lakia, oikeuskirjallisuutta, lain esitöitä sekä puolistrukturoituja haastatteluja työnantajan ja henkilöstön edustajille. Lisäksi analysoitiin työyhteisön kehittämissuunnitelmaa ja vuoropuhelupöytäkirjoja.
Vuoropuhelua käytiin säännöllisesti, mutta sen laatu ja avoimuus vaihtelivat. Epämuodolliset keskustelut koettiin usein merkityksellisemmiksi kuin viralliset kokoukset. Työyhteisön kehittämissuunnitelmassa oli lain vaatimusten näkökulmasta kehitettävää. Viestintä ja tiedottaminen olivat epäselviä ja vaativat kehittämistä. Henkilöstön edustajien osallistuminen johtoryhmään nähtiin mahdollisuutena, mutta siihen liittyi myös ristiriitoja.
Suurimmat kehityskohteet liittyivät työyhteisön kehittämissuunnitelman sisällön laajentamiseen ja säännölliseen päivittämiseen. Työhyvinvointiin, osaamiseen ja johtamiseen olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota. Viestintäkäytäntöjen selkeyttämisessä ja tiedottamisessa oli parannettavaa.
Aito vuoropuhelu edellyttää enemmän kuin lainsäädännön noudattamista; se vaatii kulttuurista muutosta, luottamusta ja johdon sitoutumista. Organisaation sisäiset käytännöt ja johtamistavat vaikuttavat merkittävästi vuoropuhelun onnistumiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yhteistoimintalain (1333/2021) mukaista vuoropuhelua Euroports Rauma Oy:ssä. Tarkastelun kohteena oli erityisesti lain 2. luvun mukainen vuoropuhelu, sen toteutus ja kehitystarpeet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena empiirisenä oikeustutkimuksena. Aineistona käytettiin lakia, oikeuskirjallisuutta, lain esitöitä sekä puolistrukturoituja haastatteluja työnantajan ja henkilöstön edustajille. Lisäksi analysoitiin työyhteisön kehittämissuunnitelmaa ja vuoropuhelupöytäkirjoja.
Vuoropuhelua käytiin säännöllisesti, mutta sen laatu ja avoimuus vaihtelivat. Epämuodolliset keskustelut koettiin usein merkityksellisemmiksi kuin viralliset kokoukset. Työyhteisön kehittämissuunnitelmassa oli lain vaatimusten näkökulmasta kehitettävää. Viestintä ja tiedottaminen olivat epäselviä ja vaativat kehittämistä. Henkilöstön edustajien osallistuminen johtoryhmään nähtiin mahdollisuutena, mutta siihen liittyi myös ristiriitoja.
Suurimmat kehityskohteet liittyivät työyhteisön kehittämissuunnitelman sisällön laajentamiseen ja säännölliseen päivittämiseen. Työhyvinvointiin, osaamiseen ja johtamiseen olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota. Viestintäkäytäntöjen selkeyttämisessä ja tiedottamisessa oli parannettavaa.
Aito vuoropuhelu edellyttää enemmän kuin lainsäädännön noudattamista; se vaatii kulttuurista muutosta, luottamusta ja johdon sitoutumista. Organisaation sisäiset käytännöt ja johtamistavat vaikuttavat merkittävästi vuoropuhelun onnistumiseen.