Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Liikenteen rauhoittamisen konsepteja Vantaan koulujen ympäristöissä

Setälä, Pinja (2025)

 
Avaa tiedosto
Setala_Pinja.pdf (4.851Mt)
Lataukset: 


Setälä, Pinja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092525079
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisin keinoin liikennettä voitaisiin rauhoittaa Vantaan koulujen ympäristöissä ja miten oppilaita voitaisiin kannustaa aktiiviseen liikkumiseen. Tavoitteena oli jatkokehittää Vantaalla aiemmin luotua yleispiirteistä koulukonseptia niin, että se voitaisiin viedä konkreettisesti käytäntöön erityyppisissä liikenneympäristöissä sijaitseviin kouluihin. Opinnäytetyön taustalla olivat Vantaan kaupungin tavoite aktiivisten kulkumuotojen lisäämisestä, sekä kaupungilla aiemmin tehdyt tutkimukset koulumatkojen kulkutavoista. Työn tilaajana toimi Vantaan kaupunki.


Työtä varten valittiin kaksi kohdekoulua Vantaalta: päättyvän kadun varrella sijaitseva Rajakylän koulu, sekä vilkkaamman kokoojakadun varrella sijaitseva Ilolan koulu. Työn tavoitteena oli luoda kohdekouluille periaatesuunnitelmat kouluympäristöjen liikenteen rauhoittamiseen, joita voitaisiin käyttää esimerkkeinä myös muiden koulujen ympäristöjä kehitettäessä.


Opinnäytetyötä varten tehtiin kaksi maastokäyntiä kohdekouluihin, sekä haastateltiin koulujen rehtoreita ja oppilaiden huoltajia. Toimenpide-ehdotusten pohjana käytettiin muualla Euroopassa käytössä olevia kouluympäristöjen liikenteen rauhoittamisen konsepteja, kuten koulukatua ja sydänvyöhykettä.


Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksi erilaista toimenpidesuunnitelmaa Rajakylän koululle ja yksi suunnitelma Ilolan koululle. Lisäksi ehdotettiin kouluympäristöstä riippumattomia viestintään, liikennekasvatukseen ja kunnossapitoon liittyviä toimenpiteitä, sekä kehitettiin esimerkkisuunnitelma kouluvyöhykkeen käyttöönottojuhlien ohjelmasta, jota voidaan hyödyntää myös liikenneaiheisen teemapäivän järjestämisessä.


Kouluympäristöjen liikenteen rauhoittamiselle on selkeä tarve Vantaalla. Molemmissa kohdekouluissa tunnistetaan lisääntyneen saattoliikenteen ja lasten vähentyneen liikkumisen aiheuttamat haasteet. Liikenteen rauhoittamiseksi ja aktiivisen liikkumisen lisäämiseksi tarvitaan sekä infrastruktuuriin kohdistuvia toimenpiteitä, että kävellen ja pyörällä liikkumiseen kannustavia kampanjoita. Merkittävän ja pysyvän muutoksen aikaan saamiseksi tarvitaan koulun ja kaupungin eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti alakouluihin, mutta sen tuloksia on pienin muutoksin mahdollista hyödyntää myös yläkoulujen ympäristöjä kehitettäessä.
 
The objective of this thesis was to examine ways to calm traffic around schools in the city of Vantaa and to encourage students to commute to school by walking or cycling. The aim was to develop a general school concept previously developed in Vantaa even further, so that it could be put into action in schools located in different types of traffic environments. In the background, there was also the city’s goal to increase the share of sustainable and active modes of transport, and previous studies made in Vantaa about the distribution of modes of transport during school commute. The thesis was commissioned by the city of Vantaa.

For the thesis, two schools were chosen as example schools: Rajakylä school, located in a cul-de-sac, and Ilola school on a busier street. The aim of the thesis was to design general plans on how to calm traffic around the example schools that could also be utilized as examples when developing the surroundings of other schools.

The data was collected by making two field trips to the schools, and by conducting interviews with the principals and parents of the pupils of the schools. Other European traffic calming concepts, such as the school street and hjertesone, were utilized as a basis for developing the plan.

As a result, two different general plans were designed for Rajakylä school and one general plan for Ilola school. In addition, measures related to communication, traffic education and maintenance were proposed. The thesis also includes a program for the school zone launch festivities, which can also be used when organizing a traffic theme day at schools.

There is a clear need for traffic calming measures around schools in Vantaa. In both example schools, the challenges caused by the increased amount of car traffic during the morning, and the reduced amount of exercise among students were recognized. To calm traffic and increase active travel, there is a need for both changes in infrastructure and campaigns encouraging walking and cycling. To achieve significant and sustainable change, collaboration between the city and the school is essential. The thesis focuses especially on primary schools, but with small changes its results can also be utilized in secondary schools.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste