Käytettävyyden parantaminen tapahtumakalenteri- ja julkaisualustalla
Männikkö, Inka (2025)
Männikkö, Inka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092725285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092725285
Tiivistelmä
Käytettävyys on keskeinen osa verkkosivuston toimivuutta ja käyttäjäkokemusta. Huono käytettävyys voi ilmetä esimerkiksi siten, että käyttäjällä on vaikea ymmärtää verkkosivuston tarkoitusta, navigointi koetaan hankalaksi, tiedon löytäminen tai lukeminen on vaikeaa tai käyttäjä eksyy sivustolla. Tällaiset ongelmat voivat turhauttaa käyttäjää ja johtaa verkkosivustolta poistumiseen. Hyvä käytettävyys tuo sujuvuutta ja selkeyttä sekä parantaa käyttäjäkokemusta. Näin käyttäjä pääsee saavuttamaan tavoitteensa verkkosivustolla ja palaa todennäköisemmin sivustolle uudestaan.
Opinnäytetyössä parannettiin STUNITE-verkkosivuston käytettävyyttä tunnistamalla käytettävyysongelmia Jakob Nielsenin heuristisen arvioinnin ja kymmenen heuristiikan avulla sekä arvioimaan käytettävyysongelmien kriittisyyttä vakavuusasteikkoa avulla. Alkuperäinen tavoite oli korjata koko sivuston kaikki työpöytänäkymät, mutta rajausta tarkennettiin vain niihin näkymiin, joissa havaittiin vakavimpia ongelmia vakavuusasteen arvioinnissa. Lopuksi kriittisimpien näkymien käytettävyysongelmat korjattiin käytettävyyden parantamiseksi.
Arvioinnin tulokset osoittivat, että käytettävyyttä heikensivät erityisesti keskeneräinen sisältö, epäselvät virheilmoitukset, epäyhtenäinen tyyli ja puutteellinen palaute käyttäjälle. Korjaukset paransivat selkeyttä, johdonmukaisuutta ja käyttäjän ymmärrystä järjestelmän toiminnasta.
Voidaan todeta, että heuristinen arviointi ja vakavuusasteikko auttoivat tunnistamaan kriittisimmät ongelmat ja priorisoimaan ne kehitystyössä. Vaikka kaikki näkymät eivät olleet korjausten kohteena, työ paransi STUNITEn käytettävyyttä ja tarjoaa hyvän pohjan jatkokehitykselle ja mahdolliselle käyttäjätestaukselle tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä parannettiin STUNITE-verkkosivuston käytettävyyttä tunnistamalla käytettävyysongelmia Jakob Nielsenin heuristisen arvioinnin ja kymmenen heuristiikan avulla sekä arvioimaan käytettävyysongelmien kriittisyyttä vakavuusasteikkoa avulla. Alkuperäinen tavoite oli korjata koko sivuston kaikki työpöytänäkymät, mutta rajausta tarkennettiin vain niihin näkymiin, joissa havaittiin vakavimpia ongelmia vakavuusasteen arvioinnissa. Lopuksi kriittisimpien näkymien käytettävyysongelmat korjattiin käytettävyyden parantamiseksi.
Arvioinnin tulokset osoittivat, että käytettävyyttä heikensivät erityisesti keskeneräinen sisältö, epäselvät virheilmoitukset, epäyhtenäinen tyyli ja puutteellinen palaute käyttäjälle. Korjaukset paransivat selkeyttä, johdonmukaisuutta ja käyttäjän ymmärrystä järjestelmän toiminnasta.
Voidaan todeta, että heuristinen arviointi ja vakavuusasteikko auttoivat tunnistamaan kriittisimmät ongelmat ja priorisoimaan ne kehitystyössä. Vaikka kaikki näkymät eivät olleet korjausten kohteena, työ paransi STUNITEn käytettävyyttä ja tarjoaa hyvän pohjan jatkokehitykselle ja mahdolliselle käyttäjätestaukselle tulevaisuudessa.